دبیر شورای عالی امنیت ملی در این دیدار که در دفتر نخست وزیر عراق در بغداد انجام شد از واکنش سریع دولت و مجلس عراق به ترور ناجوانمردانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس و تصویب قانون خروج نیروهای نظامی آمریکایی از این کشور قدردانی کرد.

وی افزود:‌ با توجه به شرایط حساس عراق و نقش تعیین کننده این کشور در تثبیت ثبات و آرامش در منطقه از استقرار سریع دولت مورد نظر مردم در این کشور حمایت می کنیم.

شمخانی ادامه داد که اخبار و اطلاعات دقیق حاکی از آن است که محور غربی، عبری، عربی تمام تلاش خود را برای به ثبات نرسیدن وضعیت عراق به کار گرفته است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: مرجعیت در عراق همواره رکن اصلی اتحاد و انسجام ملی بوده و در شرایط حساس کنونی به درستی نقشه راه را برای سیاسیون و مردم ترسیم کرده است

وی بیان کرد: به دلیل نقش بی بدیل مرجعیت در ایجاد ثبات و امنیت در عراق، بیگانگان تلاش زیادی را صرف ایجاد تفرقه میان نظام، مردم و مرجعیت کرده اند.

شمخانی افزود که قابلیت ها و توانمندی قابل ستایش ارتش و نیروهای مردمی عراق در ایجاد امنیت بدون نیاز به حضور نیروهای خارجی قابل ستایش است.

وی اظهار داشت: ارتش و نیروهای مردمی عراق در طول دوران مبارزه با تروریسم تکفیری که به نیابت از غرب هدفی جز تجزیه عراق نداشت، نشان دادند که می‌توانند بدون اتکا به نیروهای خارجی امنیت را تثبیت کنند.

شمخانی افزود که یکی از مهمترین دلایل ضرورت توسعه این همکاری‌ها وجود دشمنان مشترک برای هر دو ملت آزاده و مقاوم ایران و عراق است

وی گفت که تلاش دشمنان و بویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد فرسایش و خستگی اجتماعی در کشورهای خط مقدم مقاومت، مهمترین دلیل برای اتحاد و انسجام میان ملت های مسلمان منطقه است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در این دیدار تصریح کرد: ایران آماده انتقال تجربیات خود در زمینه مبارزه با ویروس کرونا به دولت عراق است.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشبرد امور عراق نیز در این دیدار گفت که ملت و دولت عراق پس از سال‌های طولانی مبارزه با تروریست‌ها و داعش به دستاورد تاریخی غلبه بر فتنه تروریسم تکفیری دست یافت.

وی افزود: از کمک‌های خالصانه دولت و ملت ایران که در سالهای سخت مبارزه با تروریسم تکفیری در کنار مردم عراق بودند صمیمانه سپاسگزاری می کنم.

وی بیان کرد که در یک سال اخیر پیشرفت‌های خوبی در زمینه‌های اقتصادی، کشاورزی و روابط با همسایگان و کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشته ایم.

عبدالمهدی تاکید کرد: ما خواهان مشارکت واقعی شیعه، کرد و سنی در اداره کشور هستیم و لذا باید تمامی جریانات سیاسی عراق با هم برای پیشرفت کشور و خدمت رسانی به مردم متحد شوند.

نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق گفت که مردم و دولت عراق به هیچ وجه نمی‌خواهند که محل تسویه حساب و درگیری دیگر کشورها با یکدیگر باشند.

وی گفت: آمریکا با خروج از برجام و فشار بر ایران و عراق وضعیت منطقه را پیچیده‌تر کرد و اکنون نیز با تشدید فشار بر ما خواهان قطع روابط عراق با ایران است.

مهدی افزود: منطق ژئوپلیتیک سیاسی حکم می‌کند که ما از ظرفیت‌های همسایگان خود در راستای منافع و امنیت ملی خود بهره بگیریم.

وی همچنین عنوان کرد: از پیشنهاد ایران برای کمک به عراق در مبارزه با بیماری کرونا تشکر می کنیم و معتقدیم در مقابله با چنین بلایایی، همه کشورها نیازمند همکاری با یکدیگر هستند.

 

 


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.