محمدجواد باقریان با اشاره به این‌که همه افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا هستند، افزود: با افزایش سن و دارا بودن بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای خطر ابتلا و میزان مرگ‌ومیر افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان این‌که موارد مرگ در گروه کودکان بسیار نادر و کم گزارش‌شده است، اضافه کرد: تمام افرادی که با داروهای گروه کورتیکواسترویید تحت درمان هستند مانند کسانی که به دلیل نقص سیستم ایمنی، کورتون و یا داروهای مشابه مصرف می‌کنند، افرادی که شیمی‌درمانی می‌شوند، افراد دارای بیماری بدخیم و مبتلایان به ایدز در خطر هستند.

وی ادامه داد: همچنین خطر ابتلا به کرونا در افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماران قلبی و عروقی، فشارخون کنترل نشده، دیابت، بیماری‌های تنفسی زمینه‌ای، مادران باردار، بیماران پیوندی، افراد بسیار چاق و  افرادی که سن بالای ۵۰ سال دارند، نسبت به سایرین بیشتر است.

باقریان خاطرنشان کرد: وضعیت این افراد باید با تهیه آزمایش و رادیوگرافی بیشتر بررسی و بر این اساس برای این بیماران تصمیم‌گیری شود.

وی به علایم اولیه کرونا اشاره و بیان کرد: گلودرد، تب بالای ۳۷.۸، بدن‌درد، لرز، سردرد و سرفه‌های خشک علایم اولیه بیماری کرونا می‌باشد که البته همه علایم هم‌زمان بروز پیدا نمی‌کند.

وی ادامه داد: اگر شخصی این علایم را دارا باشد، ولی تنگی نفس نداشته باشد نشان‌دهنده درگیری مجاری فوقانی تنفسی است و نگران‌کننده نیست.

معاون مرکز بهداشت شهرستان قم گفت: تنگی نفس نشانه پیشرفت بیماری کروناست که در اینصورت باید اقدامات تخصصی‌تری برای بیمار انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: دوره کمون یعنی از زمانی که ویروس وارد بدن می‌شود تا زمانی که علایم بروز پیدا می‌کند، سه تا ۱۴ روز به طول می‌انجامد، ولی از ۲ روز قبل تا ۶ روز پس از بروز علایم، فرد مستعد انتقال این بیماری به اطرافیان است.

وی افزود: درصورتی‌که ویروس اندام تحتانی ریه را درگیر نماید، ممکن است فرد به ذات‌الریه ویروسی مبتلا شود که واگیری نیز افزایش می‌یابد.

باقریان آماری از جنسیت، میانگین سنی و بیماری پیش‌زمینه‌ای که مبتلایان به بیماری کرونا و افرادی که به علت این بیماری در استان قم جان خود را از دست‌داده‌اند، ارائه نکرد.

مسوولان استان قم به‌ویژه دانشگاه علوم پزشکی استان تاکنون بارها با هشدار نسبت به صعودی بودن روند ابتلا به ویروس کرونا، همچنین خواستار رعایت توصیه‌های بهداشتی و پزشکی به‌ویژه پایبندی شهروندان به قرنطینگی خانگی و عدم خروج غیرضروری از خانه تاکید کرده‌اند.

طبق آمار رسمی وزارت بهداشت تا ساعت ۱۴ روز جمعه ۴ هزار و ۷۴۷ تن در ۳۱ استان کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که ازاین‌بین نتیجه آزمایش یک هزار و ۲۳۴ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته مثبت اعلام‌شده است.

همچنین از قطعی شدن اولین نتیجه آزمایش کرونا در ایران در ۳۰ بهمن‌ماه تاکنون ۹۱۳ بیمار بهبودیافته و ۱۲۴ تن فوت کرده‌اند، تهران، قم، گیلان، اصفهان و مرکزی بیشترین آمار مبتلایان به این ویروس در ۲۴ ساعت گذاشته را داشته‌اند.

در قم تاکنون دست‌کم ۳۰ تن جان خود را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا ازدست‌داده‌اند و بیش از یک هزار نفر مبتلا و یا مشکوک به ابتلای به ویروس کرونا در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

بیماری کرونا ازنظر ابتلا و میزان و شدت تلفات، خطرناک‌تر از آنفولانزا نیست؛ بنابراین جایی برای ترس و وحشت مردم نیست و شهروندان تنها باید مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی را جدی بگیرند؛ استفاده از ماسک، پرهیز از روبوسی و دست دادن و سایر مواردی که در این خصوص توصیه‌شده، بیش‌ازپیش مورد تاکید کارشناسان است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.