«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه به ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و از ایران خواست تا درباره ذرات اورانیوم کشف شده در یک سایت اعلام نشده در تهران به «شفاف سازی» بپردازد.

وی که در پاریس برای دیدار با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه حضور داشت در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «ایران باید تصمیم بگیرد که به شیوه‌ای شفاف با آژانس همکاری کند و توضیحات لازم را بدهد.»

پیشتر نیز خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی اختصاصی به نقل از چندین منبع دیپلماتیک نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد در خصوص عدم دسترسی به یک یا چندین سایت هسته‌ای در ایران به مقام‌های تهران هشدار فوری دهد.

این منابع دیپلماتیک گزارش کردند که گزارش فصلی آژانس درباره میزان پایبندی ایران به برجام امروز (سه‌شنبه) منتشر می‌شود ولی آژانس قصد دارد، علاوه بر آن، گزارش جداگانه‌ای را در خصوص عدم همکاری ایران به طور کلی و عدم دسترسی به یک یا چند سایت هسته‌ای در ایران به طور خاص منتشر کند. 

این فضاسازی جدید علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حالی مطرح شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های خود هنوز نقض جدی برجام از سوی تهران را تأیید نکرده است. ایران نیز بارها تأکید کرده است که هیچ فعالیت پنهان هسته‌ای ندارد  و بارها اعلام کرده که نمی‌خواهد از انرژی هسته‌ای برای اهداف نظامی استفاده کند و قصد ساختن سلاح هسته‌ای را ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.