جبهه مخالف کابینه همچنان بر موضع خود در عدم رای اعتماد اصرار می کند که اتحاد قوای اهل سنت (محمد الحلبوسی)، حزب دمکرات (مسعود بارزانی)، اتحادیه میهنی کردستان عراق و دولت قانون (نوری المالکی) مهمترین این جریان ها هستند.

برخی از فراکسیون های کرد و اهل سنت عراق تاکنون از حضور در جلسه پارلمان خودداری کرده اند، امری که هیات رییسه پارلمان را ناچار کرد که برای نیم ساعت جلسه پارلمان را به تعویق بیندازد.

در عین حال مهمترین جریان موافق کابینه علاوی، جریان صدر است که گفته می شود امروز برای زیر فشار گذاشتن پارلمان، جمعی از طرفداران خود را از استان های جنوب و مرکز به بغداد آورده تا فراکسیون ها را برای اعطای رای اعتماد به کابینه تحت فشار بگذارد.

فراکسیون الفتح دیگر گروه پارلمانی حامی کابینه علاوی همچنان در انتظار موافقت صریح وی با شروط این فراکسیون برای اعطای رای اعتماد به کابینه اش است.

اخراج نیروهای آمریکایی از خاک عراق، پیشبرد توافقنامه اقتصادی با چین، برآورده کردن انتظارات و مطالبات تظاهرکنندگان و بهبود خدمات عمومی مهمترین شروط فراکسیون الفتح است.

برخی از فراکسیون ها نیز به رغم انتقادات و ملاحظاتی که دارند برای پیشبرد امور عراق حاضر به اعطای رای اعتماد به کابینه علاوی شده اند که مهمترین این فراکسیون جریان حکمت (سید عمار حکیم) است.

جریان حکمت با وجود اینکه هیچ وزیری در کابینه علاوی ندارد، اما حاضر شده است که به کابینه وی رای اعتماد بدهد تا بحران کنونی عراق پایان یافته و این کشور وارد مرحله جدیدی شود.

در چنین حال و هوایی محمد توفیق علاوی همچنان از دادن آنچه امتیازات خوانده به فراکسیون کردها و اهل سنت (اتحاد قوا) خودداری کرده است.

علاوی نیز معرفی اعضای کابینه و حضور در جلسه پارلمان را منوط به حدنصاب رسیدن جلسه کرده است.

به رغم شرایط حادی که کابینه علاوی در آن قرار دارد، اما گزارش ها حاکی است که احتمالا در آخرین لحظات، توافقات بین مخالفان سیاسی ایجاد شود و پارلمان به کابینه وی رای اعتماد دهد.

در صورت عدم رای اعتماد عملا مهلت قانونی برای رای اعتماد به کابینه علاوی تمام می شود و عراق سمت و سویی دیگری خواهد گرفت.

طبق این سناریو، دولت پیشبرد امور «عادل عبدالمهدی» استعفا کرده و صلاحیت های دولت به «برهم صالح» رییس جمهوری انتقال خواهد یافت.

در حال حاضر محمد توفیق علاوی با محمد الحلبوسی رییس مجلس و حسن الکعبی نایب رییس پارلمان از فراکسیون سائرون (مورد حمایت مقتدا صدر) تشکیل جلسه داده است.

چشم ها اکنون به پارلمان عراق و ساعت اندک آینده دوخته شده و همه در انتظار دود سفید پایان این بحران و اعطای رای اعتماد به کابینه علاوی یا عدم آن هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.