«محمد توفیق علاوی» با انتشار ویدیویی گفت که برای حرکت و رسیدن کشور در مسیر درست از هیچ کوششی فرو گذار نخواهد کرد.

وی یادآور شد که حوادث دردناک و تاسف باری در ۲ روز گذشته رخ داد، رخدادهایی که در آن شماری از همه طرف‌های درگیر شهید و زخمی شدند نشانه‌های خطرناکی برای رویدادهای آینده است و این شرایط به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

علاوی ادامه داد: کسانی که در میدان‌های اعتراضی حضور دارند فرزندان ما هستند، معترضانی که به طور مسالمت آمیز اعتراض می‌کنند، شایسته احترام هستند و وظیفه ماست که به آن‌ها خدمت کنیم.

نخست وزیر جدید عراق اضافه کرد که همه باید صدای معترضان را بشنوند، ما نباید آن‌ها را سرکوب کنیم یا در تنگنا قرار دهیم.

وی بیان کرد که ادامه این شرایط، کشور را در وضعیت نامناسبی قرار خواهد داد و به عنوان دولت نمی‌توانیم به مسوولیت‌ها و وظایفی که بر عهده داریم، عمل کنیم.  

علاوی اظهار داشت که احترام گذاشتن به نظر دیگران مهمترین موضوع است که در این شرایط باید مورد توجه قرار گیرد؛  بدون پذیرش و تحمل یکدیگر نمی‌توانیم ماموریت خود را انجام دهیم.  

وی تاکید کرده که خون ملت عراق تنها خط قرمز اوست و اگر خون یک عراقی جلوی چشمان ما ریخته شود دیگر شایسته احترام نیستیم.

نخست وزیر عراق گفت که اولویت اصلی ما این است که اوضاع را مدیریت کنیم؛ باید تجمعات اعتراض آمیز را کنترل و زمان برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام کنیم.

علاوی توضیح داده که بار دیگر تاکید می‌کند خون مردم عراق خط قرمز اوست و در تحقیقاتی که انجام خواهد شد همه کسانی که در ریختن خون ملت دست داشته‌اند را بدون استثنا محاکمه خواهد کرد.

محمد توفیق علاوی شنبه گذشته از سوی «برهم صالح» رییس جمهوری عراق پس از ماه‌ها اختلاف نظر و کشمکش میان گروه‌های سیاسی جایگزین «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر مستعفی شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.