مراسم اختتامیه جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۰ شب گذشته در کاخ برلیناله برگزار شد و هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل که ریاست آن را جرمی آیرونز بازیگر بریتانیایی بر عهده دارد، فیلم شیطان وجود ندارد تازه‌ترین ساخته محمد رسول‌اف را به عنوان برنده جایزه خرس طلایی بهترین فیلم معرفی کرد.

این فیلم، با بازی شقایق شوریان، کاوه آهنگر، مهتاب ثروتی، محمد ولی‌زادگان، محمد صدیقی‌مهر، ژیلا شاهی، باران رسول‌اف، علیرضا زارع‌پرست، سالار خمسه، دریا مقبلی و محمد صدیقی‌مهر در ۱۵۰ دقیقه‌ ساخته شده است و  چهار داستان چهار شخصیت را روایت می‌کند که در معرض یک انتخاب اخلاقی غیرقابل‌تصور، اما ساده قرار می‌گیرند، انتخابی که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر روابط و همه زندگی آن‌ها اثر می‌گذارد.

شیطان وجود ندارد، تولید مشترک آلمان، جمهوری چک و ایران است. جایزه این فیلم را باران رسولاف به نمایندگی از محمد رسولاف پدرش دریافت کرد.

شیطان وجود ندارد ساخته محمد رسول‌اف، با دریافت این جایزه در کنار آثاری چون طبیعت بیجان ساخته سهراب شهید ثالث با دریافت خرس نقره‌ای ۱۹۷۴ و  جدایی نادر از سیمین، ساخته اصغر فرهادی، با دریافت خرس طلایی ۲۰۱۱ جای می‌گیرد.

جشنواره بین المللی فیلم برلین از سال ۱۹۵۱ کار خود را آغاز کرد و در شهری که دوتکه شده بود، به محلی برای تبادل فرهنگ، ارائه نقدهای سینمایی و موضوعات اجتماعی تبدیل شد. این جشنواره تا امروز به عنوان سیاسی‌ترین جشنواره در میان جشنواره های معتبر فیلم در سراسر جهان تعبیر می شود. 

این جشنواره به طور متوسط سالانه میزبان ۴۰۰ فیلم، نزدیک به دو هزار سینماگر از کارگردان و بازیگران و فیلمنامه نویس تا دیگر عوامل حوزه سینما و فیلم هایی در ژانرهای مختلف از فیلم های داستانی تا مستند و تجربه های جدید هنرمندان تازه کار و معناگرا در قالب های فیلم کوتاه و بلند است که در سینماهای متفاوتی در شهر برلین به نمایش درمی آیند و مخاطبان را به دنیایی از سبک های زندگی متفاوت، رویکردهای گوناگون و برداشت های مختلف از زندگی می برند تا برداشت های خود را از زندگی به معرض سنجش بگذارند و تجربیات جدید با دیدن و لمس فیلم هایی در دو دنیای فیلم های کلاسیک و تجربه‌های تازه هنرمندانه و زیبایی شناختی به دست آورند. جشنواره فیلم برلین همچنین فرصتی برای گفت وگوهای طولانی بین مخاطبان و هنرمندان اهالی سینما فراهم می آورد.   

جشنواره فیلم برلین بخش های مختلفی شامل بخش مسابقه بین الملل، رویارویی‌ها (بخشی که مختص فیلم‌سازان مستقل و نوآور است، Encounters) بخش مسابقه فیلم های کوتاه، بخش پانوراما که به بهترین فیلم به داوری مخاطبان جایزه می دهد، بخش فروم که فیلم هایی با گفتمان هنری و اجتماعی و به طور خاص زیبایی شناختی را به بینندگان عرضه می کند و بخش نسل که فیلم های مرتبط با کودکان و دیگران را نشان می دهد تنها بعضی از بخش های این جشنواره هستند، غیر از این بازار فیلم اروپا که همزمان با جشنواره فیلم برلین در این جشنواره برپا می شود یکی از مهم ترین بازارهای فیلم در دنیا محسوب می‌شود و بازار تولیدات مشترک، استعدادهای جشنواره برلین و صندوق سینمایی جهان در حاشیه این جشنواره فرصت خوبی برای ارائه آثار به روسای جشنواره های دیگر و پخش کنندگان فیلم ها در سینماهای سراسر جهان یا تلویزیون هاست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.