مایک پمپئو روز جمعه در نشست سیاست های دولت ترامپ نسبت به ایران که در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان برگزار شد، افزود: من به تازگی از سفری برمی گردم که شامل عربستان سعودی و عمان بود، جایی که بزرگترین تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران متوجه ما، متحدان و شرکای ما و حتی خود مرم ایران می شود.

وی ایران را "حامی شماره یک تروریسم و ضد صهیونیسم" دانست و ادامه داد: ایران و نیابتی‌های آن نسبت به مرگ صدها آمریکایی در عراق همچون "نوروز حمید"، مسئول هستند.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: نیروها و شبه نظامیان مورد حمایت ایران از بشار اسد در سوریه حمایت می کنند، دموکراسی را در لبنان و عراق تضعیف و کمک های انسانی در یمن را سرقت می کنند.

پمپئو مدعی شد حوثی های مورد حمایت ایران با صدها موشک و پهپادهای مسلح، مناطق غیرنظامی سعودی را مورد هدف قرار داد، جایی که ۸۰ هزار زندگی آمریکایی را در خطر می انداخت.  

وی با بیان اینکه پس از بازدید از پایگاه هوایی پرینس سلطان در ۲۰ فوریه، حوثی های مورد حمایت ایران به بندر ینبوع حمله کردند، افزود: ایران مسئول سرنگونی هواپیمای مسافربری خود با ۱۷۶ سرنشین در ماه ژانویه بود.

وزیر خارجه با متهم کردن ایران به دروغگویی درباره این حادثه، ادامه داد: هنوز هم حاضر نشده است جعبه سیاه آن را تحویل دهد. همچنین ایران چند صد نفر از شهروندان خود را کشت که گزارش ها در جریان اعتراضات ماه نوامبر، از کشته شدن ۱۵۰۰ نفر حکایت دارد.

پمپئو با این ادعا که میلیون ها نفر از زمان انقلاب ایران تا کنون مورد رنج قرار گرفته اند، انتخابات ایران را متقلبانه دانست و اضافه کرد آنها هنوز هم مردم را از برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه منع می کنند. بیش از ۷ هزار نفر از داوطلبان توسط حکومت برای ورود به رقابت منع شدند.

وی با اشاره به برخی اعتراضات در عراق و لبنان، اظهار کرد: خیلی از این معترضان و آنهایی که از حکومت ایران متاثر شده اند، از اقدام آمریکا تشکر می کنند که در نهایت سرکوبگرانشان را پاسخگو کرده اند.

وزیر خارجه آمریکا افزود دولت ترامپ تهدیدهای متعدد ناشی از ایران به امنیت ملی آمریکا، دوستان و متحدان ما را تحمل نخواهد کرد. کارزار فشار حداکثری با هدف کاهش این تهدیدها و قانع کردن ایران برای تغییر رفتار آن، انجام می شود.

پمپئو به ترور سردار سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس ایران هم اشاره کرد و گفت: او مغز متفکر کشتار آمریکایی ها بود. حذف او از صحنه نبرد یک اقدام کاهش تنش بود.

وی افزود: ترور او خطر نیروهایمان را در خارج از کشور کاهش داد و به صراحت نشان داد که مایلیم و می توانیم که به دشمنانمان هزینه تحمیل کنیم اگر آنها ما را تهدید یا به ما حمله کنند.

وزیر خارجه آمریکا در کم رنگ نشان دادن حمله ایران به عین الاسد هم گفت می دانیم که تعداد محدودی از سربازان آمریکایی در جریان این حمله، آسیب دیدند. این حملات اندک ایران نشان داد که رهبران ایران مشتاق شدت بخشیدن به تقابل نظامی نیستند. آنها می‌دانند که اگر ما وارد جنگ شویم، آیا خواهند باخت. این بازدارندگی است.

پمپئو ادامه داد: کارزار فشار حداکثری ما تنها به بازدارندگی نظامی محدود نیست. برجام، کارزار کشتار حکومت ایران را در ترور و بی ثباتی تامین مالی می کرد.

وی با این ادعا که دولت ترامپ این روند را معکوس کرده است، اضافه کرد: ما با تهاجمی‌ترین کارزار تحریم اقتصادی را در تاریخ تحمیل کردیم تا حکومت ایران را از دستیابی به حداقل ۵۰ میلیارد دلار محروم کنیم.

وزیر خارجه آمریکا در تشریح ابعاد دیگر تروریسم دولتی خود علیه ایران اظهار کرد: از نظر دیپلماتیک، ما متحدان و شرکای خود را به منظور ممنوعیت پرواز ماهان ایر، پیک اسلحه و پرسنل حکومت در خاورمیانه ، همکاری کرده ایم. تا حدودی به دلیل تلاش های ما کلمبیا، هندوراس، کوزوو، پاراگوئه و انگلیس، حزب الله را از همه جنبه ها، یک سازمان تروریستی اعلام کرده اند.

پمپئو این اقدام را رهبری واقعی آمریکا دانست و مدعی شد  با پیشروی ، فشار خود را حفظ خواهیم کرد تا زمانی که ایران مانند یک کشور عادی رفتار کند. ما به هر وسیله لازم از مردم و منافع آمریکا حمایت خواهیم کرد. ما با متحدان و شرکای خود برای خاورمیانه با ثبات تر و امن تر همکاری خواهیم کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.