انتظار می رفت که این هفته وضعیت عراق به ثباتی نسبی برسد و نخست وزیر تازه بتواند گام هایی در جهت تشکیل دولت خود بردارد. اما اختلافات داخلی باعث شد با وجود تشکیل جلسات پارلمان، جلسات رای اعتماد علاوی این هفته به نتیجه ای نرسد و سر آخر به هفته آینده منتقل شود . در حال حاضر در پارلمان تعدادی از نمایندگان مجلس حاضر به شرکت در جلسه رای اعتماد نیستند و به همین دلیل هم جلسه روز 5شنبه به نتیجه ای نرسید.

فشار به پارلمان از سوی احزاب سیاسی

هفته گذشته پارلمان عراق کار خودش را در حالی اغاز کرد که از سوی مقتدی صدر تهدید شده بود. مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در توییتی نوشت: ما به عنوان یکی از مردم مظلوم عراق به برگزاری جلسه پارلمان جهت تصویب کابینه وزارتی که سهمیه‌بندی نباشد چشم دوخته‌ایم؛ کابینه‌ای که اولین مأموریت آن مشخص کردن موعد برگزاری انتخابات زودهنگام و شفاف براساس خواسته‌های مردم و محاکمه فاسدان و تجاوزکنندگان به تظاهرکنندگان و همچنین تلاش برای حفظ حاکمیت عراق باشد. وی افزود: اگر جلسه این هفته برگزار نشود یا برگزار شود اما کابینه تصویب نشود یا اینکه کابینه شامل وزرای متناسب با خواسته‌های مردم و مرجعیت نباشد تظاهرات میلیونی مردمی و تحصن در اطراف منطقه سبز برای فشار آوردن بر مسئولان جهت نجات عراق از فاسدان، طایفه‌گرایان و نژادپرستان برگزار می‌کنیم. هم زمان   حسن کریم الکعبی، معاون اول رئیس پارلمان عراق جمعه تأکید کرد پارلمان ملزم است دوشنبه جلسه فوق العاده‌ای برای دادن رأی اعتماد به دولت برگزار کند.

همچنین گروه‌های شیعی برجسته‌ای به محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر مکلف عراق اعلام کرده‌اند که عدم توافق او با گروه‌های سیاسی سنی و کرد باعث می‌شود در جلسه رأی‌گیری حضور نیابند یا به دولت وی رأی اعتماد ندهند. به گفته این منبع، گروه‌های سیاسی اخیرا توافق کردند نگذارند علاوی نظر خود را بر تمامی طرف‌ها تحمیل کند. وی اشاره کرد،‌ ادامه اختلافات با گروه‌های سنی و کرد باعث شده او اکثریت پارلمانی را از دست بدهد در حالیکه برای برگزاری جلسه فوق‌العاده پارلمان درخواست داده است.

روز یکشنبه معاون اول رئیس پارلمان عراق اعلام کرد که جلسه رای اعتماد به کابینه وزرای جدید روز چهارشنبه برگزار خواهد شد.  خبرگزاری رسمی عراق گزارش کرد، «حسن الکعبی» معاون اول پارلمان عراق، روز (یکشنبه)، در گفت‌وگو با شبکه خبر عراق اعلام کرد که جلسه رای اعتماد به کابینه وزاری «محمد توفیق علاوی» روز چهارشنبه برگزار خواهد شد. اما اوضاع تا روز دوشنبه تغییر کرد.

دفتر رئیس پارلمان عراق در روز 5 اسفند در بیانیه ای نوشت که مجلس عراق امروز دوشنبه نشستی فوق العاده به ریاست «محمد الحلبوسی» برای بحث در مورد تعیین تاریخ جلسه رای اعتماد به کابینه علاوی برگزار کرد. بیانیه نوشته که رئیس پارلمان در این نشست تصمیم گرفت که پنجشنبه هفته جاری ساعت ۱۳ را برای نشست رای به دولت جدید انتخاب کند؛ مشروط بر اینکه نخست وزیر علاوی طبق قوانین داخلی پارلمان، برنامه وزیران و سوابق آنان را پیش از زمان برگزاری نشست به مجلس ارسال کند.

«عبدالقادر الجمیلی» تحلیلگر مسایل سیاسی عراق دوشنبه اعلام کرد که نتیجه اختلاف های روزافزون اخیر میان «محمد توفیق علاوی» نخست وزیر جدید و جناح های سیاسی که به چند وزارتخانه چشم طمع دارند، نشست رای اعتماد پارلمان را به تاخیر انداخت.

تماس تلفنی امریکایی ها با نخست وزیر تازه کار

روز دوشنبه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با نخست وزیر مکلف عراق، وی را به حل اختلافات با رهبران کرد و اهل سنت عراق ترغیب کرده است. به گزارش سومریه نیوز، مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مکلف عراق را به حل اختلافات با رهبران سیاسی کرد و اهل سنت در عراق جهت تضمین موفقیت‌آمیز بودن انجام ماموریت‌های حیاتی که دولت وی در پیش رو دارد، تاکید کرد. وی ادامه داد: پمپئو همچنین تاکید کرد که عراق باید به حفاظت از تاسیسات و نیروها و دیپلمات‌های وابسته به آمریکا و ائتلاف بین المللی پایبند باشد. در همین حال، وزیر خارجه آمریکا در همان روز جزئیات تماس تلفنی خود با نخست وزیر مکلف عراق را اعلام کرد. مایک پمپئو در توییتی نوشت: ما از وعده‌هایی که علاوی برای برگزاری انتخابات زودهنگام در کشور داده است، استقبال می‌کنیم.

در همان روز نماینده ائتلاف «الفتح» خبر داد که آمریکا و برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در تلاشند که اجازه ندهند، کابینه جدید عراق تشکیل شود. «مختار الموسوی» نماینده ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق امروز دوشنبه از توطئه جدید آمریکا و اعراب، پیش از برگزاری جلسه رأی اعتماد به کابینه « حمد توفیق علاوی» خبر داد. الموسوی به پایگاه خبری المعلومه گفت که آمریکا و اعراب برای توطئه خود قصد دارند از «افراد نفوذی» استفاده کنند. به گفته وی، افراد نفوذی تلاش خواهند کرد که به «بهانه درخواست برای سرنگونی محمد توفیق علاوی نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه» از مردم استانهای مرکزی و جنوبی عراق سوء استفاده کنند. منظور این نماینده عراقی این است که تلاش اعراب و آمریکا برای این خواهد بود که وانمود کنند مردم استانهای جنوبی و مرکزی، خواستار عدم تشکیل دولت جدید هستند.

توطئه تازه به روایت نخست وزیر

روز ششم اسفندماه نخست‌وزیر مکلف عراق از طرحی برای به شکست کشاندن رای اعتماد به دولت جدید خبر داد. به گزارش سایت شبکه سومریه نیوز، محمد توفیق علاوی،‌ نخست‌وزیر مکلف عراق در صفحه رسمی خود در فیسبوک نوشت: طرح‌هایی برای به شکست کشاندن رای اعتماد به دولت جدید به گوشم رسیده که دلیل آن ناتوانی در ادامه چپاول و دزدی‌هاست. وی با بیان اینکه این طرح در پرداخت مبالغی هنگفت به نمایندگان و انجام رای‌گیری در جلسه‌ای محرمانه خاطرنشان کرد: وزارتخانه‌ها از سوی وزیران مستقل و افراد شفاف اداره خواهند شد.

روز بعد  «محمد توفیق علاوی» نخست وزیر مکلف در توییتی نوشت که نشست رای اعتماد مجلس عراق به کابینه پنجشنبه ۲۷ فوریه برگزار خواهد شد. نخست وزیر جدید عراق تاکید کرد که این وزرا حق ملت عراق را به آنان پس خواهند داد و شکوه را به کشور بازخواهند گرداند. همچنین روز چهارشنبه شبکه سعودی الحدث به نقل از منابع خود، افرادی را به‌عنوان اعضای کابینه محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر مکلف عراق معرفی کرد. این شبکه سعودی به نقل از منابع ادعایی خود گزارش داد که علّاوی، «جابر حبیب الحمیداوی» را به عنوان وزیر خارجه، «حسین احمد الچلبی» را به عنوان وزیر نفت و «مُضَر زکی خیرالله» را به هم به عنوان وزیر بهداشت انتخاب کرده است. نخست‌وزیر جدید عراق همچنین «قُصَی عبدالمحسن عبدالله» را نیز به عنوان وزیر دفاع معرفی کرده است. منابع الحدث همچنین همچنین مدعی شدند که علاوی هنوز برای وزارتخانه‌های دارایی، دادگستری و وزارت کشور کسی را انتخاب نکرده است.

علاوی تابعیت انگلیسی را پس داد

ظهر پنجشنبه  نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه عراق در نامه‌ای به استفان هکی، سفیر انگلیس در بغداد از کنار گذاشتن تابعیت انگلیسی خود خبر داد. به گزارش السومریه، محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه عراق در نامه‌ای به استفان هکی، سفیر انگلیس در بغداد از کنار گذاشتن تابعیت انگلیسی خود خبر داد. وی در این نامه نوشت: درخواست انصراف از تابعیت انگلیسی را با توجه به برعهده گرفتن پست نخست وزیری عراق به شما ارائه می‌دهم، چراکه بر اساس این منصب باید هر تابعیت دیگری را کنار بگذارم.

جلسه رای اعتماد به کابینه «محمد توفیق علاوی» نخست‌وزیر مکلف عراق به دلیل به حد نصاب نرسیدن مجلس و ادامه اختلاف‌های سیاسی در نشست روز(پنجشنبه) به شنبه هفته آینده موکول شد.

مجلس عراق ساعت ۱۳ پنجشنبه جلسه ویژه رای اعتماد به کابینه علاوی را برگزار کرد که پس از حدود دو ساعت و نیم رایزنی فشرده برای حضور فراکسیون‌ها در نشست رسمی بررسی صلاحیت وزیران دولت، به سبب اختلافات سیاسی حد نصاب لازم را برای برگزاری جلسه رای اعتماد کسب نکرد. در این میان فقط ۹۱ نماینده در جلسه رای‌گیری شرکت کردند که حد نصاب لازم را برای برگزاری نشست رای اعتماد به کابینه کسب نکرد. علاوی، پس از مذاکره با «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس از او خواست برای رایزنی و گفت‌وگوی بیشتر با مخالفان، نشست امروز به شنبه هفته آینده موکول شود. گروه‌های پارلمانی کُرد و اهل سنت از مخالفان اصلی علاوی و کابینه پیشنهادیش به شمار می‌روند. مجلس عراق ۳۲۸ نماینده دارد.

به نظر می رسد علاوی برای گرفتن رای اعتماد از پارلمان راه سختی در پیش داشته باشد. از سویی فشار از سوی معترضان و صدری ها بر روی اوست تا مانع از هر گونه سهم خواهی جناح ها شود و از سوی دیگر برخی از جناح ها خواسته های خود را دارند و انها را از علاوی می خواهند. مشکلات اهل سنت و کردها هم بر سرجای خود باقی است که از همان ابتدای کار هم چندان دلشان با علاوی صاف نبوده است. با این حال به نظر می رسد برخی از جریان ها توقع دارند تا حمایت امریکا از علاوی باعث اسان تر شدن کارها برای او شود. انا حتی اگر چنین اتفاقی هم رخ دهد، در طوالانی مدت دولت علاوی با دسته های سیاسی به مشکل برخواهد خورد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.