«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (پنجشنبه) طی یک سخنرانی با تکرار اتهام‌زنی علیه دولت سوریه و انتقاد از عملیات ارتش سوریه علیه تروریست‌ها در «ادلب» مدعی شد که اوضاع در استان ادلب واقع در شمال غربی سوریه به نفع آنکارا است.

بنا به گزراش روزنامه «دیلی صاباح» ترکیه، اردوغان طی سخنرانی در مراسم افتتاحیه کنفرانس آکادمی سیاست حزب حاکم عدالت و توسعه، تصریح کرد که سه نظامی ترکیه‌ای در حملات دولت سوریه در ادلب کشته شده‌اند اما در ادامه مدعی شد که نیروهای سوریه در حملات تلافی‌جویانه آنکارا، متحمل خسارات و تلفات بیشتری شده‌اند.

وی در این خصوص گفت: «تحولات ادلب در حال حاضر به نفع ترکیه است. ما سه شهید داریم. خدا رحمتشان کند اما از طرف دیگر، خسارات رژیم (سوریه) بسیار گسترده بوده است. نیازی نیست که یک به یک این خسارات را بیان کنم. مذاکره با روسیه ادامه خواهد داشت. ما بر اساس توافق آدانا در ادلب هستیم».

توافق آدانا در اکتبر ۱۹۹۸ به امضای ترکیه و سوریه درآمد و در آن آمده است که سوریه اجازه هیچ‌گونه فعالیت‌های پ ک ک در مرزهای خود را نمی‌دهد و هرگونه اقدامات تروریستی که حاکمیت ترکیه را تهدید می‌کند، متوقف می‌کند.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه برای کم اهمیت جلوه دادن قدرت نیروهای ارتش سوریه مدعی شد: «در صورت عدم حمایت روسیه، رژیم اسد کاملاً‌ از بین رفته بود».

اظهارات اردوغان در شرایطی مطرح شده است که در حالیکه صبح امروز (پنجشنبه) رسانه‌های نزدیک به گروه‌های مسلح و تروریستی سوریه، از تسلط این گروه‌ها بر شهر «سراقب» خبر دادند اما روسیه این موضوع را رد کرد.

اردوغان با اتهام زنی به دولت اسد، ضمن غیرمحتمل دانستن مذاکره با دولت سوریه گفت: «درگیری در آنجا (ادلب) ادامه دارد....کسی که صدها هزار نفر را می‌کشد را نمی‌توان بعنوان دوست در نظر گرفت».

عملیات ارتش سوریه علیه تروریست‌ها در استانهای ادلب و حلب از چهارم بهمن ماه گذشته مجددا آغاز شد و کما کان ادامه دارد. ارتش سوریه شامگاه گذشته یازده منطقه را در این محور آزاد کرد.

انتقاد از کشتار مسلمانان هند

وی در بخش‌های دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از قتل‌عام مسلمانان در هند به دست هندوها گفت: «امروز، هند به کشوری تبدیل شده است که قتل عام در آن رواج دارد. چه قتل‌عامی؟ قتل عام مسلمانان و هندوها آن را مرتکب می‌شوند. آنها چطور می‌خواهند صلح در جهان را حفظ کنند؟ غیرممکن است».

حمایت اردوغان از مسلمانان هند در حالی مطرح شده است که طی سه روز گذشته، هندوها به چندین مسجد و تجمعات مسلمانان در «دهلی نو» پایتخت هند حمله کردند و در پی درگیری‌ها با نیروهای پلیس، ۳۳ نفر جان خود را از دست دادند.

طی چند ماه گذشته، تصویب قانون جنجالی اعطای شهروندی هند به اقلیت‌های غیرمسلمان سه کشور همسایه، موجی از خشم را در میان مسلمانان هند به راه انداخته است.

روز دوشنبه هفته جاری، در پی سفر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به هند، ادامه اعتراضات مسلمانان به قانون جنجالی هند، به بروز درگیری‌هایی در پایتخت این کشور منجر شد که در پی آن هفت مسلمان جان خود را از دست دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.