"سیده مریم یکتامقدم" در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به اینکه با اضطراب ویروس کرونا چه کنیم؟ اظهار کرد:  این روزها خیلی‌ها اضطراب ابتلا به ویروس کرونا را دارند که اضطراب واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدید آمیز است، اما اگر شدید و طولانی شده و رنج ایجاد کند، زندگی را مختل می کند.

اضطراب می تواند روی سیستم ایمنی تأثیر منفی داشته باشد

وی با بیان اینکه اضطراب می تواند روی سیستم ایمنی تأثیر منفی داشته و بدن را در برابر بیماری ها تضعیف کند، افزود: گاهی نیز اضطراب باعث رفتارهای ناکارآمد می شود. برای مثال ممکن است باعث شود مکرراً اخبار اشتباه یا ناخوشایند را برای هم ارسال کنیم و پیام های درست و دستورالعمل های علمی را ندیده بگیریم.

یکتامقدم تصریح کرد: کارهایی که فرد مبتلا به اضطراب انجام می دهد و چرخه اضطراب خود و دیگران را بیشتر می کند عبارت است از جستجوی مداوم خبر در رسانه ها، شبکه های اجتماعی نامعتبر، عدم اطمینان و بزرگنماییِ خطرات.

وی بیان کرد: اشخاصی که از قبل دچار اختلال اضطراب منتشر، اختلال اضطراب بیماری و اختلال وسواسی جبری بوده اند در این شرایط اضطراب بیشتری را تجربه می کنند.

این مشاور مرکز بهداشت در پاسخ به اینکه با اضطراب ناشی از ابتلا به بیماری چگونه برخورد کنیم؟ گفت: دستهایتان را مکرراً بشویید. این مؤثرترین روش برای پیشگیری از بیماری است و به دنبال اطلاعات دقیق باشید و این اطلاعات را از منابع معتبر مثل سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت و سایت های دانشگاه های علوم پزشکی بگیرید.

یکتامقدم با تاکید بر اینکه قبل از بازنشر اخبار و اطلاعات از درستی آن مطمئن شوید؛ انتشار اخبار نادرست، اضطراب اطرافیان شما و جامعه را بی دلیل زیاد می کند اظهار کرد: اگر برای رعایت ایمنی ساعات طولانی در منزل هستید، سعی کنید در خانه فعال باشید و بیکار نمانید. تحرک کافی داشته باشید و حتی در خانه ورزش کنید. 

صحبت در مورد نگرانی ها به بهتر شدن حال شما کمک می کند

وی با اشاره به اینکه با دوستان و اطرافیان خود صحبت کنید، بیان کرد: صحبت در مورد نگرانی ها به بهتر شدن حال شما کمک می کند ولی صحبت های خود را به اخبار کرونا ویروس محدود نکنید. 

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با بیان اینکه سعی کنید بر مواردی که روی آن کنترل دارید تمرکز کنید، گفت: از روش هایی که قبلا برای کاهش اضطراب و استرس شما موثر بوده استفاده کنید مثلا خود را سرگرم کنید، فیلم تماشا کنید یا هر فعالیت لذت بخشی که شما را آرام میکند. 

وی افزود: اگر احساس می کنید تحت فشار زیادی هستید، یا انجام کارهای روزمره برای شما سخت شده، با پزشک، روانپزشک یا روانشناس مشورت کنید. 

یکتامقدم درباره اینکه در شرایط پر استرس و بحرانی مانند شیوع ویروس کرونا چه کنیم؟ گفت: اکثر ما وقتی با اتفاقات و حوادث ناگواری مثل سیل، زلزله، یا از دست دادن عزیزی روبرو می شویم یا احساس کنترل روی شرایط نداریم و اوضاع برایمان غیرقابل پیش بینی می شود مانند مواجهه یا همه گیری ویروس کرونا، دچار استرس می شویم.

وی افزود: استرس گاهی نتیجه یک اتفاق مهم و غیرمعمول است و گاهی هم به دلیل انباشته شدن فشارهای کوچک پیش می آید. وقتی احساس می کنیم شرایط برای ما غیرقابل تحمل شده، قادر به مدیریت اوضاع نیستیم و فشار روی ما بسیار زیاد است، ممکن است در بحران باشیم. 

این مشاور مرکز بهداشت اظهار کرد: هریک از ما به شکل متفاوتی به استرس و حوادث ناگوار واکنش نشان می دهیم. گاهی نشانه های جسمی مانند سردرد، دردهای پراکنده بدنی، مشکل گوارشی، احساس خستگی، کاهش اشتها و بی خوابی پیش می آید و گاهی نشانه های روانی رفتاری مانند احساس ترس و اضطراب، درماندگی، ناامیدی، کرختی و شوکه شدن، یا خشم تجربه می شود.

تاب‌آوری به ما کمک می کند با استرس ها و حوادث سخت کنار بیاییم

وی افزود: آنچه که به ما کمک می کند با استرس ها و حوادث سخت کنار بیاییم، تاب آوری است که تاب آوری به این معنی نیست که تحت تاثیر مشکلات قرار نمی گیریم و ناراحت نمی شویم، بلکه تعیین می کند چطور با مشکلات کنار بیاییم، از آنها گذر کنیم و سلامت روانمان را حفظ کنیم. 

یکتامقدم توصیه کرد: از موقعیت هایی که استرس شما را زیاد می کند دوری کنید. از جمع های پرتنش دوری کنید. 

ساعت‌هایی، ار فضای مجازی دوری کنید

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با تاکید بر اینکه با احساسات و فکرهای خود نجنگید؛ تغییر حال شما در هر لحظه طبیعی است و برای حل و فصل آن نیاز به زمان است بیان کرد: ساعت هایی را به دور از فضای مجازی بگذارنید و کارهایی که برای شما آرامبخش است را در برنامه روزانه بگنجانید.

این مشاور مرکز بهداشت با بیان اینکه به اندازه کافی استراحت کنید، خواب خوب و کافی کمک می کند که توان خود را بازیابی کنید، افزود: ورزش کنید. در حضور کودکان در مورد اخبار بد صحبت نکنید. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.