«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا امروز سه‌شنبه اعلام کرد این کشور ۱۳ فرد و نهاد را در چین، عراق، روسیه و ترکیه مورد تحریم قرار داده است. 

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا اشاره شده این اقدام اعمال تحریم‌هایی جدید علیه شرکت‌ها و افراد مستقر در چین و ترکیه را شامل می‌شود که از برنامه موشکی ایران حمایت کرده‌اند.

پامپئو در این بیانیه مدعی شده است: «ایالات متحده ۱۳ نهاد و فرد در چین، عراق، سوریه و ترکیه را ذیل "قاون منع اشاعه برای کره شمالی، سوریه و ایران" تحت تحریم قرار داده است.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه خاطرنشان کرده پنج فرد/شرکت در کشورهای چین و ترکیه به دلیل حمایت از برنامه موشکی ایران تحت تحریم قرار گرفته‌اند. 

در بیانیه پامپئو از یک فرد چین، ۳ شرکت مستقر در این کشور و یک شرکت ترکیه‌ای به عنوان حامیان برنامه موشکی ایران نام برده است. 

او در ادامه مدعی شده است: «اعمال این اقدامات بار دیگر تأکید می‌کند که برنامه موشکی ایران کماکان جزو نگرانی‌های ما در زمینه اشاعه تسلیحاتی است. اعمال این تحریم‌ها علیه شرکت‌های خارجی در راستای تلاش‌‌های ما برای استفاده از همه تدابیر موجود جهت جلوگیری از دستیابی ایران به قابلیت‌های موشکی قرار دارد.»

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تحریم مقام‌های بلندپایه ایران روی آورده است. 

دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» هدف این سیاست را آوردن ایران به میز مذاکره و گفت‌وگو بر سر توافقی جامع‌تر نسبت به برجام دانسته است.

ترامپ در ماه‌های گذشته به دلیل ناکارآمد بودن این سیاست و دامن زدن به تنش‌ها با ایران در آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.