دکتر "علی حسینی نسب" شامگاه دوشنبه پنجم اسفندماه در جمع خبرنگاران درباره ویژگی های ویروس کرونا تصریح کرد: ویروس های سرماخوردگی، تعدادشان بسیار زیاد است که در این میان دومین علت سرماخوردگی در دنیا، ویروس کرونا است.

وی با تاکید براینکه اصل ویروس کرونا، ویروسی جدیدی نیست اما تغییرات صورت گرفته در این ویروس، رفتار جدیدی را از خودش نشان داده است تصریح کرد: همین دلیل تغییر ژنتیک در این نوع ویروس و ناشناخته بودن رفتار آن سبب شده در بین مردم کل دنیا رعب و وحشت ایجاد کند.

این فوق تخصص عفونی با تاکید بر اینکه کرونا ویروس، مرگ و میری بیشتری نسبت به سایر ویروس های دیگر در این زمینه، ندارد اما همه گیری این ویروس زیاد است اظهار کرد: ویروس سارس و مرس نیز از نوع ویروس کرونا هستند اما اپیدمی این نوع ویروس ها کمتر و در نتیجه کنترل آنها بیشتر بوده و سرایت آنها نیز کمتر خواهد بود اما باید عنوان کرد که مرگ و میر آنفلوانزا نسبت به کرونا ویروس بیشتر است.

حسینی نسب با اشاره به اینکه کرونا جدید، ویروس با رفتاری جدید است که درمان و واکسن خاصی برای آن وجود ندارد افزود: بیشتر مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در افرادی با بیماری های زمینه ای و یا افراد مسن است که به دلیل آنکه فرم شدیدی از این نوع بیماری در این افراد ایجاد می شود، سیستم دفاعی و بدنی آنها در برابر این نوع ویروس مقاوم نبوده و باعث اختلال در سیستم تنفسی و ریوی این افراد می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در مجموع سیستم دفاعی و ایمنی بدن انسان ها در برابر ویروس ها رفتار خاص خود را دارد و حتی ممکن است افرادی با سن پایین تر نتوانند دفاع مناسبی در برابر این ویروس داشته باشند افزود: ژنتیک بدن انسان ها با یکدیگر متفاوت است و مبارزه درون بیماری هر شخص با هر شخصی متفاوت است.

وی با اشاره به تجربه کشور چین در تشخیص این نوع بیماری گفت: شایع ترین علامت این نوع بیماری در ابتدا تب، و بعد از آن کوفتگی و خستگی به عنوان علامت ظاهری و بالینی در افراد است اما در مجموع درگیری ریه سبب مرگ افراد ناشی از این بیماری خواهد شد.

حسینی نسب با بیان اینکه در کودمان خیلی علامت بالینی بارزی نمایان نمی شود تصریح کرد: ممکن است در کودکان نیز این بیماری شایع شود اما مرگ و میر ناشی از این بیماری در سنین کودکی تاکنون در دنیا گزارش نشده است.

این فوق تخصص عفونی با اشاره به فصل زمستان و شیوع بیماری های تنفسی در جامعه اظهار کرد: با توجه به اینکه فصل زمستان است تعداد ویروس های سرماخوردگی نیز زیاد است و علائم این ویروس ها نیز بیشتر شبیه هم هستند اما در مجموع برای تشخیص علامت این نوع بیماری پزشکان، به دنبال یک علامت جدید در فرد بیمار هستند که اغلب نیز درگیری ریوی بوده که در اغلب موارد دیده شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: در نیمه شمالی کشور این بیماری اپیدمی پیدا کرده و احتمال شیوع این بیماری در استان کرمان نیز وجود دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره راه های پشگیری از ابتلا به این ویروس گفت: کرونا، یک ویروس است و راههای پیشگیری از ویروس ها نیز مشترک بود. کرونا مثل آنفلوآنزا از طریق قطرات بزرگ منتقل می شود به همین دلیل در این شرایط توصیه می شود که افراد با یکدیگر محدوده فاصله یک متری از هم را رعایت کنند.

حسینی نسب با بیان اینکه دوره نهفتگی این ویروس (از زمان ورود به بدن تا ایجاد علائم بالینی) بین سه روز تا دو هفته ظول خواهد کشید افزود: خیلی از ویروس ها از جمله آنفلوآنزا دوره نهفتگی این چنینی دارند که در این دوره نیز امکان انتقال به افراد دیگر به جزء دو روز آخر این دوران وجود ندارد.

این فوق تخصص عفونی درباره استفاده از ماسک نیز گفت: استفاده از ماسک های فیلتردار به هیچ عنوان برای افراد عمومی در جامعه لزومی ندارد و تنها پزشکان و مراقبت کنندگان از بیماران باید از این نوع ماسک استفاده کنند زیرا ویروس در هوا پخش نمی شود و در فضا وجود ندارد. این نوع ویروس در سطوح قرار دارد که به همه توصیه می شود مرتب شست و شوی سطوح و دست ها باید صورت گیرد.

وی با بیان اینکه این ویروس حتی ماندگاری زیادی نیز در سطوح ندارد تصریح کرد: این ماندگاری نیز بستگی به شرایط آب و هوایی هر منطقه دارد که با توجعه به شرایط آب و هوایی استان کرمان، این ویروس روی سطوح خیلی ماندگاری ندارد و امیدواریم با افزایش دمای هوا در سطح کشور، اپیدمی این ویروس نیز کاهش و قطع شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.