چند روز بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی، اولین جلسه علنی مجلس برگزار شد و تا حدودی تحت الشعاع این انتخابات قرار داشت. آنچنان که دو نماینده اصلاح طلب مجلس کنایه هایی را روانه اصولگرایان کردند و حس نوروزی نماینده مجلس فعلی که مجدد کسب رأی کرده است از مردم حوزه انتخابیه اش تشکر کرد.

کنایه کواکبیان به قالیباف

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس که برای مخالفت با کلیات بودجه سال ۹۹ تریبونش باز شده بود،گریزی به انتخابات مجلس زد و گفت: در انتخابات اخیر مجلس یازدهم، نفر اول لیست تهران به اندازه رای من در انتخابات مجلس دهم رای آورده است که نشاندهنده آن است که مردم معتقدند مجلس در راس امور نبوده و کاره‌ای نیست.

کواکبیان به وارد شدن ایران به لیست سیاه اف ای تی اف هم اشاره کرد و گفت: وضعیت اقتصادی کشورمان بعد از برجام خوب شده بود ولی حالا دچار مشکل شده‌ایم. این در حالی است که لوایح مربوط به FATF یک سال است در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل ماند. در چند روز اخیر نرخ سکه و ارز بالا رفته و تصمیم اخیر FATF بر اقتصادمان نشانه‌های خود را آشکار کرده است. لذا کسانی که مسبب وضعیت اقتصادی کشورمان و تصمیم‌گیر اخیر FATF هستند خودشان باید بودجه بنویسند.

کواکبیان همچنین با بیان اینکه اگر مجلس به کلیات لایحه بودجه ۹۹ رای ندهد اتفاقی رخ نمی‌دهد و ما می‌توانیم با بودجه یک دوازدهم کشور را اداره کنیم، گفت: ضمن اینکه مجلس انقلابی بعد هم بودجه ۹۹ را بررسی خواهد کرد.

علی لاریجانی در پاسخ به بحث بودجه ای کواکبیان گفت: اشتباه نکنید، تا مجلس آینده شکل بگیرد مرداد ماه خواهد رسید و باید دولت لایحه بودجه جدید برای سال آتی به مجلس آینده بدهد و سپس کمیسیون تلفیق آن را بررسی کرده و عملا بودجه ۹۹ در مجلس آینده به مهر و آبان خواهد رسید. لذا به همین راحتی نیست که بودجه ۹۹ را به مجلس بعدی بسپاریم.

توصیه نماینده اصلاح طلب به مسئولان

علیرضا رحیمی، نماینده اصلاح طلب و عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اقداماتی در فضای انتخابات انجام شد که باعث مشارکت حداقلی مردم برای اولین‌بار شد و این هشدار قابل توجهی به مسئولین بود که رضایت مردم را مبنا قرار دهند.

رحیمی با اشاره به بررسی بودجه در صحن مجلس نیز گفت: قاعدتا اگر بودجه بر مبنای رضایت‌مندی و افزایش کارآمدی و حکمرانی باشد اثر لازم را دارد، ولی در شرایطی که نارضایتی مردم باعث مشارکت حداقلی می‌شود و همه را متحیر می‌کند مسئولین باید به این هشدار توجه کنند.

وی تاکید کرد: مسئولین تلاش کنند در تهران دل ۷۵ درصد مردم و در کل کشور دل ۵۵ درصد مردم را به دست آورند و همه در جهت سربلندی ایران تلاش کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.