تارنمای دولتی « کانادا دات‌سی‌ای - canada.ca »، منشا این بیماری را مسافران بازگشتی از چین اعلام کرد و برای مقابله و پیشگیری از شیوع آن هشدار داده است: خطر سفر اتباع کانادایی به چین و مبتلا شدن به این بیماری بالاست؛ دولت توصیه می‌کند که از همه سفرهای غیرلازم به چین پرهیز شود؛ به بویژه از هرگونه سفر به استان « هوبئی - Hubei » و شهر « وهان » خودداری شود؛ چنانچه یک تبعه کانادایی به شهر وهان چین در ۱۴ روز گذشته سفر کرده است خطر ابتلا به ویروس « COVID-۱۹» به شدت وجود دارد.

«سازمان بهداشت عمومی کانادا - PHAC »، سلامت و امنیت شهروندان کانادایی را در اولویت دانسته و اعلام کرده، این سازمان با دیگر ایالت‌ها و قلمروهای کاناد، از جمله سازمان بهداشت جهانی با هدف نظارت فعال، همکاری دارد.

براساس این گزارش، مسئولان بهداشت و درمان کانادا در ارتباط نزدیک با دیگر مسئولان بهداشتی و درمانی دیگر استان‌ها و قلمروهای کانادا بوده تا در صورت بروز و شناسایی مورد جدیدی از ویروس، برای محافظت از وضعیت سلامت در کانادا، به سرعت فرد مبتلا شناسایی شود.

انجام تست‌های آزمایشگاهی

آزمایشگاه ملی میکروب‌شناسی کانادا، آزمایش‌هایی برای تشخیص ویروس از نمونه‌های کلینکی به مورد اجرا گذارده است.
همچنین آزمایشگاه ملی میکروب‌شناسی کانادا برای داشتن نظارت بر شیوع این بیماری و جلوگیری از آن، در همکاری تنگاتنگ با دیگر آزمایشگاه‌های بهداشت و درمانی در دیگر استان‌های کشور است.

براساس این گزارش، تا ۲۱ فوریه ۲۰۲۰ (۲ اسفند ۹۸) آزمایشگاه ملی میکروب‌شناسی کانادا ۴۶۴ نفر را مورد آزمایش قرار داد که از این تعداد،‌ نتایج ۴۵۵ نفر منفی و ابتلای ۹ نفر به ویروس کرونا مثبت بوده است.

طبق اعلام رسانه‌های کانادا تاکنون سه نفر در ایالت اونتاریو و 6 نفر نیز در ایالت بریتیش کلمبیا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

در همین حال مقام‌های بهداشت و درمان در آمریکا نیز شمار مبتلایان به این ویروس در این کشور را ۳۱ نفر اعلام کرده‌اند.

کروناویروس‌ (Coronaviruses)، خانواده گسترده‌ای  از ویروس‌ها و زیرمجموعۀ «کروناویریده» هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود.
کروناویروس‌ها نخستین‌بار در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه روی آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت.

این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کند. با این حال تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده‌ که آخرین نوع آن در دسامبر(آذر-دی) ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.