سیدعلی جمالیان فوق تخصص قلب و عروق و رئیس بیمارستان لواسانی تهران درباره شیوع بیماری کرونا، اظهار داشت: بحث این بیماری این روزها زیاد است و این ویروس از کشور چین وارد ایران شده و در حال حاضر با شروع یک شیوع ویروس در ایران مواجه هستیم. 

وی بیان داشت: باید یکسری تمهیدات را بالافاصله در نظر بگیریم تا به این بیماری مبتلا نشویم. 

این فوق تخصص قلب و عروق بیان داشت:‌ افرادی که دارای بیماری‌های قلبی، نارسایی‌های قلبی، دیابت و یا ضعف ایمنی بدن هستند و سن بالایی هم دارند، باید نکات بهداشتی را مورد توجه قرار بدهند و از تردد در جاهای شلوغ پرهیز و از ماسک استفاده کنند.

وی ادامه داد: مردم هم ضمن حفظ نکات بهداشتی، حتماً با افراد مشکوک به این بیماری تا فاصله یک‌متری دور باشند و شستشوی دست‌ها را با آب و صابون مکرر انجام دهند و این ویروس را رعایت اصول بهداشتی از بین می‌رود. 

جمالیان بیان داشت: بروز این بیماری بین ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد و ممکن است تعدادی از افراد مبتلا به این بیماری باشند اما علائم آن را نداشته باشند، بنابراین باید مواظب باشند و از مترو و اتوبوس و همچنین پرتردد تا می‌توانند حضور نداشته باشند.

وی تأکید کرد: افرادی که دچار بیماری‌های سرماخوردگی و یا آنفلوانزای خفیف هستند حتماً ماسک بزنند تا این بیماری به افراد دیگر سرایت نکند و رعایت بهداشت عمومی راحت‌ترین کار برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری کرونا است. 

این فوق تخصص قلب و عروق بیان داشت: مرگ و میر افراد زیر ۹ سال را تاکنون بر اثر این ویروس نداشته‌ایم و افراد میانسال هم اگر نکات ایمنی را رعایت کنند، قطعاً از این بیماری عبور خواهند کرد و اگر کسی مشکوک به بیماری هست، حتماً به مراکز درمانی مراجعه کند. مرگ و میر منجر به ویروس کرونا ۰.۲ درصد است و قطعا با رعایت نکات بهداشتی، از این شرایط عبور می‌کنیم. 

جمالیان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه افرادی که دارای بیماری‌های غیراورژانسی هستند می‌توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند،‌ گفت: توصیه بنده این است کسانی که کار اورژانسی ندارند فعلا از مراجعه به مراکز درمانی خودداری کنند و در هفته‌های آینده بیماری خود را مورد پیگیری قرار بدهند. 

وی یادآور شد:‌ حتی اگر می‌توانند برای ملاقات بیمار خود در بیمارستان هم حضور پیدا نکنند و از فضای مجازی استفاده کنند تا این ویروس طی هفته‌های آینده و با گرم شدن هوا از بین برود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.