شرکت انرژی EDF فرانسه اظهار کرد، یک راکتور در قدیمی‌ترین نیروگاه هسته‌ای خود در فسنهایم در نزدیکی مرز آلمان را به طور کامل خاموش کرده است. دومین و آخرین راکتور این نیروگاه در ۳۰ ژوئن خاموش خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دویچه‌وله، این شرکت به رسانه‌ها اظهار کرد، روند خاموشی این راکتور ۹۰۰ مگاواتی از ۸:۳۰ جمعه شب آغاز و در نخستین ساعات شنبه تکمیل شد. این خاموشی در روندی عادی صورت گرفت اما افرادی که در اتاق کنترل حضور داشتند لحظه‌ای عاطفی را تجربه کردند.

حدود ۱۰۰ تن از جمله کارمندان علیه این خاموشی دست به اعتراض زدند. مقامات آلمانی و سوییسی مدت‌ها از مقامات بخش انرژی فرانسه درخواست کرده‌اند که نیروگاه قدیمی فسنهایم را که در نزدیکی مرز آلمان و سوییس واقع شده، تعطیل کنند.

وزیر محیط ریست آلمان اظهار کرد: بالاخره زمان آن فرا رسید.

وی افزود، تعطیلی این نیروگاه آلمان را "امن‌تر" خواهد کرد.

او همچنین اظهار کرد، آلمان به لابی‌گری برای توقف تدریجی انرژی هسته‌ای در کشورهای همسایه ادامه خواهد داد و تاکید کرد: انرژی هسته‌ای ناجی محیط زیست نیست، بلکه خطرناک و هزینه‌بر است و پسماندهای رادیواکتیو بر جای می‌گذارد که تا هزاران نسل دیگر باقی می‌مانند.

وزیر انرژی فرانسه این اقدام را "گامی تاریخی" دانسته است. فرانسه حدود ۷۵ درصد از برق مورد نیاز خود را از نیروگاه‌های هسته‌ای تامین می‌کند اما بسیاری از آن‌ها در حال قدیمی شدن هستند.

این کشور در نظر دارد تا سال ۲۰۳۵ وابستگی خود به انرژی هسته‌ای را به ۵۰ درصد کاهش دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.