به گزارش بی‌بی‌سی، گزارش نهادهای امنیتی در این باره نخستین بار در جلسه محرمانه اعضای کنگره با مقام‌های اطلاعاتی در روز ۱۳ فوریه (یک هفته پیش) عنوان شده است.

پس از آنکه اخبار در این باره علنی شود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا جوزف مک‌گوایر،‌ سرپرست مرکز ملی اطلاعات را اخراج و سفیر فعلی آمریکا در آلمان را جایگزین او کرد.

ترامپ این گزارش‌ها را "یک کارزار دیگر دموکرات‌ها برای پخش اطلاعات غلط" دانسته و آن طور که رسانه‌های آمریکایی می‌گویند بسیار عصبانی شده است.

روزنامه نیویورک تایمز نوشته است: ترامپ به ویژه از این بابت خشمگین شده که آدام شف، نماینده دموکرات که مدیریت تحقیقات استیضاح او را در کنگره بر عهده داشت در این جلسه نهادهای اطلاعاتی حضور داشته است.

آدام شف، نماینده ایالت کالیفرنیا و رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان است.

در تحولی دیگر، روزنامه واشنگتن‌پست روز جمعه، گزارش کرده که برنی سندرز، نامزد پیشتاز رقابت‌های درون حزبی دموکرات هم از سوی نهادهای اطلاعاتی مطلع شده که روسیه برای کمک به کمپین انتخاباتی او هم دست به کار شده است.

برنی سندرز در واکنش به این خبر ضمن محکوم کردن آن خطاب به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفته: "پایت را از انتخابات آمریکا بیرون بکش". سندرز دخالت روسیه را در جهت "تضعیف دموکراسی آمریکایی" ارزیابی کرده است.

به گزارش واشنگتن‌پست، در جلسه هفته گذشته نهادهای اطلاعاتی با نمایندگان کنگره، نمایندگان جمهوری‌خواه مدعی شده‌اند که ترامپ موضع سخت‌گیرانه‌ای علیه کرملین دارد و تمهیدات امنیتی میان ایالات متحده و اروپا را هم استحکام بخشیده است.

اما آدام شف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان در واکنش به گزارش رسانه‌های آمریکا توییت کرده که اگر ترامپ بخواهد مانع از گزارش دهی نهادهای اطلاعاتی به کنگره شود تلاش‌های کنگره برای جلوگیری از دخالت بیگانگان در انتخابات آمریکا را "تضعیف" کرده است.

کرملین، کاخ ریاست‌جمهوری روسیه، روز جمعه اخبار رسانه‌های آمریکا را تکذیب کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرگزاری رویترز گفته این گزارش‌ها "هیچ نشانی از واقعیت ندارند" و تنها "اخباری پارانوییدی" است.

واشنگتن‌پست همچنین نوشته قرار بوده جوزف مک‌گوایر که سرپرست موقت مرکز ملی اطلاعات بود به عنوان نامزد جدید این پست از سوی کاخ سفید معرفی شود اما پس از اینکه ترامپ از این گزارش جدید نهادهای اطلاعاتی به کنگره خبردار شده نظر خود را عوض کرده و با "ناوفادارانه" خواندن اقدام مک‌گوایر دستور داده که ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان جایگزین او شود.

ریچارد گرنل از حامیان پرشور ترامپ است اما ناظران عدم سابقه کاری او در نهادهای اطلاعاتی را به عنوان نقطه ضعف او برای ریاست بر مرکز ملی اطلاعات عنوان کرده‌اند.

با این حال، دو مقام کاخ‌سفید گفته‌اند که انتصاب ریچارد گرنل به جای جوزف مک‌گوایر، آن هم دقیقا بعد از طرح این گزارش اطلاعاتی "یک تصادف زمانی" بیش نبوده است.

در همین حال، دموکرات‌ها انتصاب گرنل که پیشتر جدی‌ بودن تلاش‌های روسیه برای دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ را زیر سوال برده بود و همزمان در دوران حضور در سفارت آمریکا در آلمان، از قدرت گرفتن گروه‌های راست افراطی در اروپا استقبال کرده بود را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

هیلاری کلینتون که در سال ۲۰۱۶ نامزد دموکرات‌ها در برابر دونالد ترامپ بود در توییتر نوشته: "عروسک روسیه دوباره وارد کار شد تا کمک مسکو را قبول کند. چرا که می‌داند بدون این کمک نمی‌تواند پیروز شود و ما نباید اجازه دهیم که چنین اتفاقی بیفتد."

مناقشه بر سر دخالت روسیه چیست؟

نهادهای امنیتی آمریکا از سال ۲۰۱۶ که هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ برای جایگزین شدن باراک اوباما با هم رقابت می‌کردند گزارش داده بودند که روسیه با انتشار اخبار جعلی با هدف ایجاد تنش و تفرقه میان رای‌دهندگان آمریکایی و به کارگیری شبکه‌های اجتماعی چون فیسبوک و توییتر تلاش کرده بود تا بر نتایج انتخابات آن سال به نفع دونالد ترامپ اثر بگذارد.

این گزارش که از سوی نهادهای مختلف اطلاعاتی و امنیتی آمریکا تهیه شده بود پس از انتخابات نوامبر ۲۰۱۶ و پیروزی ترامپ، به تحقیقات بازرس ویژه رابرت مولر منجر شد که طی آن مولر برای دو سال (۲۰۱۹-۲۰۱۷) به بررسی جوانب و جزییات آن پرداخت و در گزارش ۴۵۰ صفحه‌ای خود که سال گذشته منتشر شد نتیجه گرفت که کرملین به طور سازمان یافته برای مداخله در انتخابات آمریکا اقدام کرده بوده است هر چند او نتوانست ارتباطی عامدانه میان ستاد انتخاباتی ترامپ و تلاش‌های روسیه پیدا کند.

با وجود این، ترامپ چنین گزارش‌هایی را خدعه دموکرات‌ها برای کمرنگ جلوه دادن پیروزی او در انتخابات ۲۰۱۶ می‌داند و بارها آن را "دسیسه چینی سیاسی" دشمنانش خوانده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.