مجیدرضا حریری اظهار داشت: شما این نکته را در نظر بگیرید که همه‌گیری این ویروس همزمان با تعطیلات سال نو چینی بوده است. تعطیلات سال نو چین مثل عید نوروز ایران است که یک هفته به طور رسمی تعطیل است، اما عملا از یک هفته قبل تا یک هفته بعد از آن تعطیل هستند.

وی افزود: در یک چنین فضایی در ژانویه سال ۲۰۱۹ در ایام سال نو بیش از ۲.۳ میلیارد نفر سفر انجام شده است. یعنی بیش از ۲ میلیارد سفر را چینی‌ها توانسته‌اند کنترل کنند که انجام نشود.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: کرونا یک‌سری تاثیرات کوتاه‌مدت ملموس و غیرقابل جبران دارد. برای مثال، در بازار داخلی چین بیش از ۲ میلیارد سفر متوقف شده است. این یعنی ۲ میلیارد بلیت اتوبوس، قطار، هواپیما، هنل، تاکسی، رستوران و ... همچنین در حدود ۲۰۰، ۳۰۰ میلیارد دلار هزینه بیمارستان، پیشگیری، پزشکی و... است. از سوی دیگر، بیمارستان ساختند.

حریری متذکر شد: از سوی دیگر، توریسم داخلی و خرده‌فروشی با زیان روبه‌رو شد. به‌هرحال دم عید بوده و قرار بوده مردم خرید کنند. همه این‌ها ضربه کوتاه‌مدت به اقتصاد چین بوده است.

وی خاطرنشان کرد: یک بخشی از ماجرا این است که برگزاری نمایشگاه‌هایی که قرار بوده در چین برگزار شود، تا ماه اردیبهشت سال آینده کنسل شده است. این درحالی است که بزرگ‌ترین نمایشگاه‌ها در چین برگزار می‌شود.

حریری گفت: ضربه دیگری که به اقتصاد چین وارد می‌کند، این است که خیلی از کارخانه‌ها کار نمی‌کنند؛ این در حالی است که شرکت‌ها باید دستمزدها را بپردازند، ولی کاری انجام نمی‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.