نیوزویک گزارش داد، الکساندر ژانوویچ مدودف محقق این تحقیق از یکی از شعب آزمایشگاه سیبری در آکادمی علوم روسیه (SBRAS) اظهار کرد: این ماده دارای ویژگی نانو نقره با خاصیت ضد باکتریایی است و بر اساس فرآیند دمیدن و ذوب شدن ایجادشده است. این روش موجب می‌شود میکروفیبرهای پلی‌پروپیلن به قطر یک میکرون تبدیل شوند.

مدودف گفت": وی و همکارانش این ماده را در لایه‌های داخلی ماسک پزشکی سه لایه قراردادند.

نیکولای زاخارویچ لیاخوف، محقق ارشد انستیتوی شیمی و فناوری در SBRAS اظهار کرد: محققان ماسک تولیدی خود را در مقابل ویروس آنفلوانزا نوع A، استافیلوکوکوس و باکتری‌های اشریشیا کولای E. coli آزمایش کردند.

زمانی که محققان این ماسک را با ماسک‌های رایج مقایسه کردند دریافتند، ویروس‌ها از ماسک‌های رایج ده‌ها هزار بار عبور می‌کنند اما در ماسک جدید چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

لیاخوف گفت: "مواد تولیدی ما ویروس‌ها را از بین برده ویا کاملا غیرفعال می‌کنند."

وی خاطرنشان کرد: چگونگی عملکرد دقیق این ماده مشخص نیست و باید در پروژه‌های تحقیقاتی جداگانه به این موضوع رسیدگی شود.

این گروه معتقدند که این ماده در ماسک‌های جدید در مقایسه با ماسک‌های معمولی می‌تواند تا ۱۰ ساعت از مردم در برابر آنفلوانزای نوع A محافظت کند، درصورتی‌که ماسک‌های معمول باید هر یک تا دو ساعت تعویض شوند.

بر اساس اظهارات موسسه شیمی جامد و مکانیک شیمی SBRAS ، این ماسک‌ قابل‌استفاده مجدد است اما از ماسک‌های معمولی صورت گران‌قیمت‌تر هستند.

لیاخوف گفت: متخصصان بیماری‌های عفونی نیز معتقدند اگر این پارچه ویروس آنفلوانزای نوع A را از بین می‌برد، احتمالا این تأثیر بر ویروس‌های دیگری که باعث عفونت‌های تنفسی می‌شوند نیز یکسان خواهد بود.

ویروس کرونا جدید با نام کووید-۱۹  برای اولین بار در بازار عمده‌فروشی غذاهای دریایی در شهر مرکزی ووهان، استان هوبئی چین اواخر سال گذشته مشاهده شد، بنابراین از ویژگی‌های این ویروس ازجمله نحوه شیوع آن اطلاعات کمی در دست است. بنابراین، این گروه هنوز نمی‌داند که چگونه این ماده در برابر این ویروس جدید مقاومت خواهد کرد.

مدودف گفت: این گروه خط تولید این ماده را توسعه دادند تا نمونه‌های اولیه را برای آزمایش توسط متخصصان تهیه کنند.

لیاخوف گفت:" با توجه به‌فوریت مشکل کروناویروس، این اختراع نمی‌تواند فقط ابتکار موسسه ما باشد. اگر فرصتی برای جلوگیری از انتشار ویروس جدید وجود داشته باشد، باید بدون انتظار برای بررسی‌های جامع، از آن استفاده کرد."

تاکنون موارد ابتلا به این ویروس در بیش از ۲۵ کشور ازجمله ایالات‌متحده و روسیه گزارش‌شده است.

ازآنجاکه هیچ واکسنی علیه این ویروس وجود ندارد، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها ایالات‌متحده (CDC) از مردم می‌خواهد تا اقدامات معمول برای جلوگیری از شیوع ویروس‌های تنفسی را انجام دهند.این موارد شامل شستن دست‌ها به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون، به‌خصوص بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، قبل از غذا و بعد از سرفه و عطسه است.

هنگام عطسه یا سرفه، دهان خود را با دستمال یا آرنج خود بپوشانید. سعی کنید چشم‌ها، بینی یا دهان خود را با دست‌های نشسته لمس نکنید. اگر مریض هستید در خانه بمانید. اشیاء و سطوح نیز باید به‌طور مرتب با استفاده از اسپری یا دستمال مرطوب، تمیز و ضدعفونی شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.