روسیا الیوم گزارش داد، ولادیمیر سافرونکوف، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در سخنرانی که در جلسه امروز شورای امنیت داشت، گفت: در آوریل سال جاری میلادی جنگ یمن وارد پنجمین سال خود خواهد شد.

این دیپلمات روس گفت: این درگیری‌ها باید پایان یابند و این سالگرد فاجعه‌بار همه طرف‌های یمنی را به شرکت در یک روند سیاسی جامع برای ایجاد راه‌حل‌هایی میانه برای مسایل اصلی تشویق می‌کند.

مارتین گریفیث، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به یمن نیز در این جلسه اعلام کرد: سازمان ملل معتقدی است دور دیگری از خشونت‌های شدید در یمن آغاز شده است.

گریفیث گفت: در ماه‌های اخیر، درگیری‌های نظامی به صورت جدی شدت یافتند و دو طرف اظهارات خصمانه‌ای خطاب به یکدیگر گفته و اهداف نظامی تعیین کردند.

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به یمن با اشاره به درگیری‌های اساسی در مناطق نهم در شرق صنعا، استان الجوف، مأرب و صعده و بدتر شدن شرایط نظامی در آنجا گفت: بسیار متاسفم که اعلام کنم در این درگیری‌ها ده‌ها غیرنظامی قربانی و بر تعداد پناهجویان افزوده و خساراتی به مدارس و بیمارستان‌ها وارد شدند.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر برای اجرای تدابیری جامع جهت کاهش تنش‌ها تلاش می‌کند، هشدار داد: افزایش خشونت‌ها دستاوردهای توافقنامه الحدیده را تهدید کرده و راه برقراری صلح را دشوارتر می‌کند.

گریفیث در ادامه تاکید کرد بحران یمن راه‌حل نظامی ندارد و طرف‌های یمنی باید برای دستیابی به رویکردی مشترک درباره مرحله پس از درگیری‌ها شامل تشکیل کابینه، روند سیاسی جامع، فعال‌سازی نهادهای دولت و پایان دادن به اختلاف‌نظرها حتی با وجود استمرار دشمنی‌ها تلاش کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.