شکرالله حسن بیگی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از مجموع یکهزار و ۴۵۳ نفر داوطلب که از سوی شورای نگهبان در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس تایید صلاحیت شده بودند، تاکنون ۱۱۸ نفر انصراف داده یا حوزه انتخابیه خود را به سایر نقاط کشور تغییر داده اند.

وی تصریح کرد: روز گذشته، تعداد ۱۰ نفر از نامزدهای در این حوزه بطور رسمی از حضور در عرصه رقابتها انصراف دادند.

حسن بیگی شمار کل نامزدهای حاضر در شش حوزه انتخابیه استان تهران را در حال حاضر یکهزار و ۴۴۴ نفر برشمرد که این تعداد، ۱۳۳۵ نفر در تهران، ۲۶ نفر در شهریار، قدس و ملارد، ۱۱ نفر در پاکدشت، ۱۲ نفر در دماوند و فیروزکوه، ۳۵ نفر در رباط کریم وبهارستان و ۲۵ نفر نیز در حوزه انتخابیه ورامین، قرچک و پیشوا حضور دارند.

وی گفت: روز گذشته علاوه بر تهران، دو نفر در حوزه انتخابیه شهریار، قدس و ملارد، ۳ نفر در رباط کریم و بهارستان و یک نفر نیز در حوزه انتخابیه ورامین، قرچک و پیشوا  انصراف دادند.

با این انصرافها، میانگین رقابت برای تصاحب هر کرسی سبز بهارستان در استان تهران به ۴۱ نفر رسید که همچنان حدود بسیار بالاتر از میانگین کشوری است.

میانگین کشوری رقابتها در مجلس یازدهم در سطح کشور ۲۵ نفر به ازای هر کرسی مجلس است.

به گفته رییس ستاد انتخابات استان تهران، امروز چهارشنبه آخرین مهلت رسمی برای انصراف داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم است.

وی اظهارداشت: از ساعت ۸ صبح فردا – پنجشنبه- ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی آغاز می شود و فهرستهای نهایی نامزدهای حاضر در رقابتها برای نصب در شعبه اخذ رای چاپ خواهد شد.

کار رای گیری از مردم نیز از ساعت ۸ صبح روز جمعه – دوم اسفند – همزمان با تهران در سراسر کشور آغاز خواهد شد.

استان تهران در مجلس شورای اسلامی ۳۵ نماینده دارد که از این تعداد، حوزه انتخابیه «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس» ۳۰ کرسی و هر کدام از حوزه های انتخابیه «پاکدشت»، «دماوند و فیروزکوه»، «ورامین، پیشوا و قرچک»، «قدس، ملارد و شهریار» و «رباط کریم و بهارستان» یک نماینده دارند.

در حوزه انتخابیه تهران، چهار کرسی نیز برای اقلیت های دینی «کلیمی»، «آشوری و کلدانی»، «زرتشتی» و «ارامنه شمال» پیش بینی شده است که هر کدام یک نماینده در مجلس دارند.

نمایندگان اقلیتهای دینی در کشور به صورت سراسری انتخاب می شوند و فقط ارامنه دارای دو حوزه انتخابیه ارامنه شمال به مرکزیت تهران و ارامنه جنوب به مرکزیت اصفهان هستند.

تهران روز جمعه شاهد برگزاری اولین انتخابات میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز هست.

در انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان در استان تهران ۱۷ نفر برای تصدی سه کرسی این استان با یکدیگر رقابت می کنند.

این افراد جایگزین مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی و آیت الله سیدابوالفضل میرمحمدی در مجلس خبرگان خواهند شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.