صفحه اینستاگرامی درس و عبرت منتسب به دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای، متن و تصویر نوشته‌هایی را درباره جریان مخالفت رهبر انقلاب برای برگرداندن هواپیماهای جنگنده F۱۴ که در دوران پهلوی از آمریکا خریداری شده بود به آن کشور، باز نشر داد.

این موضوع در دومین بخش از پنجمین قسمت سلسله پست‌های «آیات عهد» که روایتی از ۴۰ سال سیره انقلابی آیت الله خامنه‌ای در عهد با انقلاب و ملت در این صفحه منتشر می‌شود، مطرح شد.

بر اساس این پست، برخی از اعضای شورای انقلاب که تا قبل از تشکیل اولین مجلس نقش اساسی در سیاستگذاری برای کشور را ایفا می‌کرد، برای بازگرداندن هواپیماهای جنگنده F۱۴ به آمریکا به دلیل پر هزینه بودن نگهداری آن ها، اهتمام می‌ورزیدند که حضرت آیت الله خامنه‌ای با این نظر مخالف بوده و در این راستا تلاش‌های زیادی کردند.

نهایتا این هواپیماهای جنگنده در ایران ماند و در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، نقش مهمی را ایفا کرد.

در ادامه متن و پست منتشر شده را مشاهده می‌کنید:

"شماره‌ی ۵: عضویت در شورای انقلاب

بخش دوم و پایانی: اف۱۴‌ها را باید نگه داریم...

شورای انقلاب تا تاسیس مجلس اول، نهاد سیاستگذار اصلی کشور بود. آیت‌الله خامنه‌ای در تمام این مدت از اعضای فعال شورا به شمار می‌آمد.

یکی از مهمترین نقاط عملکرد ایشان در شورای انقلاب، مخالفت جدی با تلاش نیروهای ملی-مذهبی برای بازپس دادن جنگنده‌های اف۱۴ خریداری‌شده از سوی رژیم سابق به آمریکا بود.

افرادی، چون مهندس بازرگان در داخل شورا و دکتر ابراهیم یزدی در بیرون، نگهداری این هواپیماها را هزینه‌دار می‌دانستند، اما به اعتقاد آیت‌الله خامنه‌ای، این هواپیماها می‌توانست نقش مهمی در جهت بازدارندگی نظامی داشته باشد.

نهایتاً دیدگاه دوم غالب شد و در جریان جنگ تحمیلی مشخص شد که حفظ این جنگنده‌ها چه نقش مهمی در دفاع از کیان کشور ایفا کرد.

آیات عهد؛ روایتی از چهل سال سیره انقلابی آیت‌الله خامنه‌ای در عهد با انقلاب و ملت"

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.