محمد اسکندری، رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال، درباره آخرین وضعیت برگزاری جلسه شورای عالی اشتغال گفت: در حال رایزنی برای برگزاری جلسه در نیمه اول اسفند ماه هستیم که یا جلسه با حضور رئیس جمهور یا معاون اول برگزار شود.

وی با تأکید بر اینکه تمرکز اشتغال دولت بر اشتغال روستایی و تبصره ۱۸ است گفت: مرحله دوم منابع این طرح را سازمان برنامه تأمین اعتبار کرده است.  منتظر هستیم که عملکرد ۷دستگاه ها به دست ما برسد،اگر دستاوردی داشته باشد برای مرحله بعدی تأیید می شود. طرح تبصره ۱۸ را در سامانه ناظر اشتغال آورده ایم،قصد داریم کاملاً نتیجه محور با آن برخورد کنیم.

اسکندری گفت: به طور کلی سامانه ناظر برای کنترل برنامه های اشتغال است، یکی از برنامه ها،برنامه اشتغال روستایی و عشایری است. نحوه عملکرد این سامانه به این صورت است که داده ها را به صورت پلتفرم از سامانه های دریافت می کند. این داده ها را از سامانه های بانکی و سامانه کارا دریافت می کند وبررسی می کند که آیا اشتغال واقعی بوده است یا خیر؟

رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال گفت: از محل تبصره ۱۸ یک مرحله ۲۰درصدی در فروردین ۹۸ و یک مرحله دیگر در دو ماه گذشته پرداخت شده است، یعنی حدود ۳۴ درصد منابع طبق توافق ها و هماهنگی ها با سازمان برنامه پرداخت شده است.

رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال گفت:طرح های کارورزی، مشوق های بیمه کارفرمایی، مهارت آموزی در محیط کار واقعی، توسعه و حمایت از مشاغل خانگی و توسعه تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی و همچنین اجرای طرح جدید یارنه دستمزد برای کمک به هزینه های جذب و به کارگیری جوانان شغل اولی در بنگاههای اقتصادی در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری اقتصادی و اجتماعی و ایجاد فرصت های شغلی دانش آموختگان جدید به عنوان گروه هدف برنامه در دستور کارقرار دارد.  قرار است این برنامه ها درقالب برنامه های اشتغالی تبصره ۱۸ قانون بودجه در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مغایرت ها و انحراف ها طی چندماه گذشته پیرامون چه مواردی بوده است گفت:مغایرت ها در بحث طرح اشتغال روستایی پیرامون مواردی ماننداینکه کارمندان اجازه استفاده از وام را نداشتند مواردی شناسایی و اعلام شد و یکی دیگر از موضوعات بحث بیمه نکردن کارکنان بوده است،یکی دیگر از مغایرت ها بحث عدم تعهد ایجاد اشتغال در طرح های مختلف بوده است. وظیفه ذاتی این سامانه پیدا کردن مغایرت‌ها و انحرافات در اجرای برنامه‌های اشتغال و تسهیلات پرداختی است تا انحرافات ناشی از تعهدات اشتغال و تسهیلات پرداختی به صفر برسد.

اسکندری بیان کرد:در طرح تبصره ۱۸یکی از مغایرت ها درباره زمان اجرای طرح بوده است، طرح ها مطابق با پیش بینی ها انجام نشده است. برخی بیان می کنند که عدم اجرای تعهدها به خاطر مباحث مالی بوده است که اینطور نیست،اکنون باید طرح ها گزارش کار خود را ارائه دهند،عمدتاً مغایرت در اجرای برخی از امور است.

رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال گفت: به طور مثال معاونت فنی ۷۰ درصد منابع دریافت و اقدامی انجام داده است، از سوی دیگر به طور مثال وزارت جهاد اقدامی نکرده است. 

وی با بیان اینکه پیگیر تأمین بودجه برای اجرای طرح یارانه دستمزد هستیم گفت:در حال پیگیری برای تأمین اعتبار و اجرای این طرح ذیل تبصره ۱۸ هستیم. اما  طرح های کارورزی، مشوق های بیمه کارفرمایی، مهارت آموزی در محیط کار واقعی، توسعه و حمایت از مشاغل خانگی در حال اجرا است و تأکید آقای وزیر این است که بنگاه های خصوصی بیایند و از این ظرفیت استفاده کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.