چاینا دیلی گزارش داد، داده‌های منتشر شده توسط وزارت بازرگانی چین نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در چین در ژانویه امسال به ۸۷.۵۷ میلیارد یوان ( ۱۲.۶۸ میلیارد دلار) رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل چهار درصد افزایش پیدا کرده است.

هم چنین با وجود شیوع گسترده ویروس کرونا در چین، تنها در ماه ژانویه ۳۴۸۵ شرکت جدید در چین ثبت شده است. بیشترین افزایش سرمایه‌گذاری توسط یک کشور خارجی در چین در ماه ژانویه مربوط به کره جنوبی بوده که نسبت به ژانویه سال قبل ۱۵۷.۱ درصد بیشتر شده است. ژاپن با افزایش ۵۰.۲ درصدی سرمایه گذاری و سنگاپور با افزایش ۴۰.۶ درصدی نیز دیگر کشورهایی بوده‌اند که سرمایه‌گذاری خود در چین را شدیدا افزایش داده‌اند.

در بین بخش‌های مختلف نیز بیشترین افزایش در جذب سرمایه‌گذاری خارجی مربوط به بخش تولید بوده که در آن در مقایسه با ژانویه سال قبل ۱۱۸.۹ درصد بیشتر سرمایه جذب شده است. از سوی دیگر اما سرمایه‌گذاری در تجهیزات پزشکی تنها ۱۰.۵ درصد بیشتر شده است.

متوسط سرمایه گذاری خارجی چین در بازه زمانی ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۹ معادل ۴.۵۲ میلیارد دلار بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به سرمایه گذاری ۱۳۴.۹۶میلیارد دلاری سال ۲۰۱۸ و کمترین رقم ثبت شده نیز مربوط به سرمایه گذاری ۱.۸۳ میلیارد دلاری سال ۲۰۰۰ بوده است.

در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا بخش زیادی از فعالیت اقتصادی چین تحت تاثیر قرار گرفته است و دست کم ۲۰ استان این کشور بخش زیادی از فعالیت های تجاری و بازرگانی خود را به حال تعلیق درآورده اند. هم چنین برخی از شرکت های بزرگ خارجی فعالیت خود را به طور موقت در این کشور به حال تعلیق درآورده‌اند.

انتظار می رود با توجه به روند کاهش شدت شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های تولیدی به تدریج از ابتدای ماه آینده میلادی از سر گرفته شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.