در آستانه برگزاری رقابت های واترپلو انتخابی المپیک ۲۰۲۰ در قاره آسیا که قرار بود به میزبانی کشور قزاقستان برگزار شود،کشور میزبان به ناگاه و با بهانه انتشار ویروس کرونا اعلام کرده که تمایلی به میزبانی این رقابت ها ندارد و آن را عملا لغو کرده است. اتفاقی که واکنش عجیب فدراسیون جهانی را به همراه داشته است.

فدراسیون جهانی به دلیل کمبود وقت، اعلام کرده بهترین تیم‌های آسیایی در بازی‌های آسیایی جاکارتا به المپیک خواهند رفت که براین اساس قزاقستان سهمیه مردان و چین سهمیه زنان را کسب خواهند کرد اما طبق قانون فینا در صورت بروز چنین اتفاق‌هایی باید یک مسابقه بین تیم‌های مدعی برگزار شود و اکنون ایران و قزاقستان به عنوان ۲ مدعی اصلی کسب سهمیه المپیک باید مسابقه‌ای داشته باشند تا برنده آن تنها نماینده قاره آسیا در رقابت های واترپلوی المپیک لقب بگیرد.

فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو ایران طی نامه نگاری‌هایی با فدراسیون جهانی اعتراض خود نسبت به این تصمیم را اعلام کرده و تاکید داشته تیم ملی ایران آماده رویارویی با قزاقستان در هر کشوری هست اما پاسخ فینا این بوده که ایران می‌تواند در رقابت‌های انتخابی بین قاره‌ای شرکت کند. رقابت هایی که ایران در آن با حضور قدرت های واترپلوی اروپا مثل آلمان،یونان،هلند و رومانی عملا شانسی برای راهیابی به المپیک نخواهد داشت.

در این میان اما ماجرا محدود به نامه نگاری فدراسیون شنا،شیرجه و واترپلوی ایران با فدراسیون جهانی شنا نبوده و پای کمیته ملی المپیک هم به ماجرا باز شده. اتفاقی که ممکن است شرایط را در نهایت به نفع ایران تغییر دهد. بر این اساس کمیته ملی المپیک روز دوشنبه نامه اعتراضی خود را به کمیته بین المللی المپیک یا همان IOC ارسال کرد.

کمیته ملی المپیک در این نامه عنوان کرده تصمیم فدراسیون جهانی شنا، شیرجه و واترپلو بر خلاف اساسنامه این فدراسیون است و باید دید در نهایت فدراسیون جهانی شنا و کمیته بین المللی المپیک در خصوص این اتفاق که باعث تضییع حق تیم ملی واترپلوی ایران شده چه واکنشی را از خود بروز خواهند داد.

 

لغو مسابقات انتخابی؛نقض صریح قانون

خسرو امینی،کارشناس رشته واترپلو که قبلا نایب رییس کمیته فنی فدراسیون جهانی هم بوده در خصوص این اتفاقی که رخ داده می گوید:قزاق ها به دلیل نفوذی که دارند قوانین را زیر پا گذاشته اند. قوانین فینا مشخص است و طبق قوانین فینا ۱۲ تیم که به المپیک می روند طبق روال مشخصی انتخاب می شوند. اولین سهمیه برای کشور میزبان است. ۱۱ تیم دیگر از مسابقات مشخص انتخاب می شوند. یک تیم ازمسابقات جام جهانی سال قبل از المپیک، ۲ تیم از مسابقات قهرمانی جهان سال قبل از المپیک، ۵ تیم از مسابقات قهرمانی قاره ای (۵ قاره) و ۳ تیم باقی مانده از انتخابی که فدراسیون جهانی برگزار می کند راهی المپیک می شوند. برای سه سهمیه آخر فدراسیون جهانی یک انتخابی برای همه کشورهای باقی مانده برگزار می کند که تنها دو تیم از آسیا می توانند در آن شرکت کنند.

امینی به تک مسابقه بین دو تیم آسیایی اشاره کرد و گفت: یک قانون دیگر وجود دارد. اگر چنانچه مسابقات قاره‌ای برگزار نشد دو تیم که باقی می مانند می توانند یا به صورت رفت و برگشت یا سه بازی در یک کشور بی طرف انجام دهند. تحت هیچ شرایطی تاکنون این اتفاق رخ نداده است که اینگونه حق کشی شود. من ۲۹ سال در فدراسیون جهانی بودم ولی این چنین موضوعی ندیده‌ام.

این کارشناس شنا و واترپلوی ایران گفت: فدراسیون ایران به فدراسیون جهانی نامه زده است و اعلام کرده که نباید حق ما خورده شود. نامه فرستاده شده و باید بررسی شود و تصمیم منطقی بگیرند. شاید دو سه روزی طول بکشد. ما منتظر پاسخ فدراسیون جهانی هستیم.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.