وی در نشست خبری که دوشنبه شب در بیروت برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا گفت: ایران و لبنان روابط و توافق نامه‌های فرهنگی و علمی دارند که باید تقویت و اجرا شود. ما برای همکاری دانشگاهی هیچ محدودیتی قایل نیستیم و دانشگاه‌های متعددی در ایران وجود دارد که لبنانی‌ها می‌توانند با آن‌ها ارتباط فنی، علمی و هنری برقرار کنند.

رییس مجلس افزود: روابط ایران و لبنان فعال است و این کشور که در مرحله حساس به سر می‌برد موفق شد یک گام به جلو بردارد و دولتش را تشکیل دهد و امیدواریم که این دولت بتواند مشکلات را حل و رضایت مردم را جلب کند. ایران آماده‌ی همه نوع همکاری با دولت جدید لبنان است.

خبرنگاری از لاریجانی پرسید که شما در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا آمادگی ایران را برای کمک به لبنان اعلام کردید حال آن که این کشور انتظار کمک مالی و نقدی و تجهیزاتی از آمریکا دارد و آیا این اعلام آمادگی پیام به آمریکا نیست و باعث جلوگیری از کمک‌های واشنگتن به مقام‌های بیروت نمی‌شود؟

رییس مجلس پاسخ داد: ایران به عنوان کشور دوست لبنان، برای کمک اعلام آمادگی می‌کند اما اجباری درکار نیست. اجبار، کار ایران نیست، کار آمریکایی‌ها است. ملت لبنان ملت رشید و مقاومی است و ما سال های طولانی در کنار هم بودیم . وظیفه داریم بگوییم این امکانات را داریم و می‌توانیم در اختیار لبنان قرار دهیم و این رویکرد عقلانی و خیرخواهانه ایران است.

لاریجانی افزود: لبنان اکنون بحران سوخت و مشکل قطعی برق و ایران فناوری (تکنولوژی) تولید نیروی برق دارد و دولت لبنان می‌تواند برای رفع بحران و راحتی مردمش از این فناوری (تکنولوژی) استفاده کند.

وی اظهار کرد: به طور اساسی آن چه مشکل لبنان را حل می‌کند اراده و خواست خود مردم و دولت این کشور است که اگر روی پای خویش ایستادند سربلند می‌شوند و به ساحل امان می‌رسند اما اگر دستشان را به طرف آمریکا، عربستان و امارات دراز کنند بحرانشان بدون حل باقی می‌ماند.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: اگر لبنانی ها فکر می کنند کرامات از آمریکا صادر می شود سراغ این کشور بروند اما ایران در مساله هسته ای متوجه شد که آمریکایی ها جز اذیت کردن چیزی بلد نیستند و در پی حاکم کردن اسراییل بر منطقه هستند نه کمک به لبنان.

لاریجانی گفت: تجربه ی ما نشان می دهد که آمریکایی ها برای ملت های منطقه  سراب نشان می دهند و تا آن ها را ذلیل نکنند چیزی نمی دهند. برای نمونه مگر گروهی از فلسطینی ها حاضر به مذاکره و امضای پیمان اسلو نشدند پس چرا آمریکایی ها مفاد آن را اجرا نکردند و به جایش معامله قرن را آوردند که هیچ آبرویی برایشان باقی نگذاشته و دست صهیونیست ها را برای الحاق کرانه باختری به اسراییل باز گذاشته است.

** رویارویی ایران و آمریکا

رییس مجلس ایران در پاسخ به این پرسش که اعتراضات مردمی در عراق و لبنان ظرف ماه های گذشته آغاز و گسترش یافت و آمریکا ایران را به نقش داشتن در این اعتراض ها متهم کرد، گفت: آمریکایی ها دچار سرگیجه سیاسی شده اند. در این کشورها، مردم مشکلاتی دارند و مطالباتی که ربطی به ایران ندارد.

علی لاریجانی افزود: ما ناراحتی و عصبانیت آمریکا را درک می کنیم چون پارلمان عراق طرح خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را تصویب و لبنان نیز خیلی عاقلانه با موضوع اعتراض ها برخورد کرد.

وی اظهار داشت: ملت و دولت عراق دوست ندارند آمریکا در این کشور پایگاه بزند و مهمانشان را ترور کند. بدیهی است که مردم اعتراض می کنند و هر کشور وملتی که غیرت ملی داشته باشد نسبت به این رفتارهای آمریکا واکنش نشان می دهد.

لاریجانی تاکید کرد: آمریکایی ها باید افکار، گفتار و رفتار آمرانه و غیرمنطقی شان را تغییر دهند. ملت های منطقه برده آمریکا نیستند. به نظر می رسد این کشور به آخر خط رسیده که دست به عملیات تروریستی می زند.

رییس مجلس گفت: ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پیش از این که قدرت آمریکا را نشان بدهد ضعف و زبونی آن کشور را آشکار کرد. نشان داد که آمریکایی ها برای رسیدن به اهدافشان کار دیگری نتوانستند انجام بدهند به ترور که کار کثیفی است روی آوردند.

وی با اشاره به این که ترور کار سختی نیست، خاطرنشان کرد: این کار آمریکایی ها برایشان نتیجه به همراه نداشت بلکه موجب خروش و عکس العمل مردم منطقه در محکومیت این عملیات تروریستی و اقدام آمریکا شد و ما را هم در اهداف و آرمانمان مصمم تر کرد.

**محور مقاومت

رییس مجلس ایران در پاسخ به اتهام تروریستی بودن که آمریکا به حزب الله وارد می کند و این که مشکل لبنان را سلاح این حزب به حساب می آورد، گفت: تروریست معرفی کرن حزب الله، درست نیست و این را فقط دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اعلان کرده و دیگر کشورها این کار را نکرده اند.

وی تاکید کرد: حزب الله فرزند مردم لبنان و سرمایه بزرگ برای این کشور است که جلو ظلم و تجاوز رژیم اسراییل را گرفته است. اگر این حزب نبود این رژیم جنایت های بزرگتری انجام می داد.

لاریجانی گفت: ما کمک های خود را به حزب الله مخفی نمی کنیم اما به آن نیروگاه نمی دهیم یا کمک ما به آن در عرصه کشاورزی و صنعتی نیست. این کمک ها را به دولت لبنان ارایه می کنیم و این دولت می تواند از همکاری ما در عرصه های متنوع مانند معادن، فولاد، سدسازی، نیروگاه برق، ساختمان سازی، صنایع کشاورزی، دارویی و طرح های اجرایی استفاده کند.

وی محتوای این پرسش را که آمریکا و روسیه برای جلوگیری از نفوذ ایران در سوریه و عراق توافق کرده اند، رد و تاکید کرد: این موضوع از اساس اشتباه است زیرا ما دنبال نفوذ در این کشورها و ایجاد پایگاه نظامی نبوده و نیستیم.

رییس مجلس اضافه کرد: تنها کشور شروری مانند آمریکا است که دنبال ترور و نفوذ در کشورهای منطقه است و طالبان را در افغانستان و داعش را در عراق و سوریه به وجود می آورد. در مقابل، نیروهای مجاهد و فداکاری هستند که با این تروریست ها مقابله می کنند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ایران شبانه و دزدانه وارد عراق و سوریه نشده است. دولت های این ۲ کشور و نیز حزب الله لبنان از ما درخواست کمک کردند تا تروریست ها را خفه کنند و ما هم پاسخ مثبت دادیم.

وی با اشاره به رخدادهای یمن اظهار داشت: داستان این کشور غم انگیز است و مردم با تمدن و ریشه دار یمن گرفتار رژیم بدخیمی شده اند که زیربناهایشان را بمباران و آنان را گرفتار بحران می کند.

رییس مجلس اضافه کرد: مردم یمن، فقر دارند اما با شرف، رشید و با عزت هستند. به همین دلیل چند سال است که در برابر تجاوز و بحران، ایستادگی کرده اند.

وی گفت: ایران  از ابتدا گفته که بحران یمن باید از راه گفت وگوی سیاسی حل شود اما متاسفانه برخی کشورهای منطقه فکر می کنند با قدرت نظامی می توانند آن را حل کنند.

لاریجانی با بیان این که ایران به طور کلی معتقد است که مسایل خاورمیانه با گفت وگو حل و فصل می شود، افزود: ما و نیروهایی در یمن با طرف های مختلف در حال گفت وگو برای حل بحران این کشور هستیم و امیدواریم به نتیجه برسد.

در کنفرانس خبری لاریجانی در بیروت، علاوه بر ایرنا، رسانه های المسیره وابسته به انصارالله یمن، رادیو النور و شبکه المنار وابسته به حزب الله، شبکه الاتجاه وابسته به عراق، شبکه های لبنانی ام تی وی، المیادین، الجدید، لبنان ۲۴،  نیز خبرگزاری رویترز ، شین هوا چین، آ.ب.ب ترکیه و رسانه های زیر مجموعه اتحادیه رادیو و تلویزیون های کشورهای اسلامی و عربی شامل العالم، الکوثر، پرس تی وی، خبر، تسنیم، فلسطین الیوم ، القدس الیوم و یونیوز حضور داشتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.