توضیحات رئیس جمهور درباره ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی/ رویکرد سپاه را ستایش می‌کنم/ عده‌ای می‌خواهند بگویند مردم در انتخابات اشتباه کردند/۶

 حسن روحانی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره درباره مسائل اخیر کشور و لطمه‌ای که به اعتماد مردم وارد شده است، گفت: همه احزاب و جناح‌ها باید از این ذهنیت خارج شویم که یک جناح باید کشور را در اختیار داشته باشد، همه باید احساس کنیم که همه احزاب، جناح‌ها و گروه‌ها در حد خود حق دارند و باید در سیاست حضور داشته باشند. معنی ندارد در کشور یک جناح و حزب حاکم مطلق باشد، این مسئله به نفع کشور نیست و به ضرر مملکت است. 

وی ادامه داد: اینکه می‌گویند به اعتماد مردم لطمه خورده است، درست است و باید این اعتماد را بهبود ببخشیم، به نظرم در مورد وقایع آبان ماه، غروب جمعه اطلاعات غلطی به مردم داده شد و در این حرکت موضوع اختلاف و شکاف حاکمیتی به غلط به مردم منتقل شد و در نهایت ذهن مردم را مخشوش کردند. در حالی که در مورد حامل‌های انرژی تصمیم گیرنده تنها دولت نبود، بلکه تصمیم کل نظام بود که هر سه قوه درباره آن رای داده بودند و رهبری هم این موضوع را تایید کرده بودند. کل نظام در این زمینه تصمیم گرفت، اما تا صبح یکشنبه این تردید را مرتب نشر می‌دادند تا اینکه مقام معظم رهبری در بیانات خود مسئله تصمیم‌گیری درباره این طرح را بیان کردند و اختلافات کنار گذاشته شد. ما در روزهای یکشنبه و دوشنبه هیچ مشکلی نداشتیم و شرایط عادی شد. متاسفانه این وقایع از شبهه افکنی آغاز شد -حال تعمدی یا غیرتعمدی- البته رسانه‌های خارجی هم در این زمینه نقش داشتند.

روحانی در ادامه درباره حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: در مورد هواپیمای اوکراینی هم اشتباهی رخ داد که به علت عجیب بودن بسیار غیرقابل باور بود، ما در جنگ بوده‌ایم و پدافند هوایی را می‌شناسیم و در تاریخ ایران چنین اتفاقی رخ نداده بود که در پایتخت کشور کنار فرودگاه بین‌المللی چنین خطایی صورت بگیرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این خطا برای همگان عجیب بود گفت: تا زمان بازرسی و نتیجه گیری، می‌بایست یک مقام مسئولی به ما اطلاع می‌داد که این اشتباه رخ داده است، البته تخمین‌هایی در ذهن ما بود اما مقام مسئول باید اطلاع رسانی می‌کرد. امکان داشت این روند به صورتی تسریع شود، مثلا پنجشنبه غروب این خبر اعلام می شد. این مسئله به اعتماد عمومی لطمه زد.

روحانی با تاکید بر اینکه در اتفاق تعمدی در کار نبود، افزود: به هر حال همان نیروی مسلحی که برای ما افتخارات فراوانی آفریده است، این اشتباه را به عهده گرفت و از مردم عذرخواهی کرد. من هم از نحوه کار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در داستان شهادت سردار سلیمانی که پاسخ قاطعی به آمریکا داد و هم در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی از مردم عذرخواهی کردند و به آن‌ها اعتماد دادند که دیگر این خطاها تکرار نشود، من این رویکرد را ستایش می‌کنم.

وی افزود: ما نباید بگذاریم این مسایل به اتحاد ملی لطمه بزند، حزب، جناح و ... به جای خود خوب است و پس از انتخابات باید هر کس برنده شد را محترم بدانیم و به سراغ انجام وظایف خود برویم. متاسفانه ما مدام این مسئله را ادامه می‌دهیم و پس از انتخابات هم می‌خواهیم به مردم بگوییم اشتباه کردید، نه مردم اشتباه نمی‌کنند. هر جناح نظر خود را به ملت عرضه می‌کند و وقتی اکثریت غالب رای دادند همگان باید تسلیم شویم، مشکل این است که در برابر ملت برخی از احزاب و گروه‌ها تسلیم نمی‌شوند. شرایط ما به نحوی است که باید در کنار هم باشیم تا از مسیری که دشمنان برایمان سخت کرده به درستی عبور کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.