این مراسم با حضور میهمانان ویژه شامل خانم آکیکو سانتو رئیس مجلس مشاوران ژاپن ،آقای تاروکونو وزیر دفاع، آقای شین ایچی ناکاتانی معاون پارلمانی وزیر امور خارجه ،آقای کنتارو سونواورا مشاور ویژه امور خارجی نخست وزیر در حزب LDP و بیش از ۴۰۰ نفر از مقامات، مدیران ارشد سیاسی ، اقتصادی، فرهنگی، جمعی از سفرا و دیپلماتهای خارجی  و تعدادی از ایرانیان مقیم این کشوربرگزار شد.

 مرتضی رحمانی موحد سفیر کشور مان در ژاپن ضمن عرض تبریک به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به حاضرین اظهار کرد: چهل و یک سال پیش در چنین روزهایی مردم ایران به رهبری امام خمینی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ علیه نظام شاهنشاهی قیام نموده  و نظام جمهوری اسلامی ایران را بر اساس خواست و اراده مردم شکل دادند.در طی چهل و یک سال گذشته ج.ا.ایران شاهد گامهای بزرگی در زمینه پیشرفتهای علمی، فناوری، صنعتی و بهداشت و درمان بوده است.

وی ادامه داد: سیاست خارجی ج.ا.ایران نیز مستقل از وابستگی به شرق و غرب و مبتنی بر رویکرد اعتدال و تعامل سازنده و تلاش برای حل و فصل منازعات، اختلافات و سوء تفاهمات از طریق گفتگو و همکاری درطول ۴۱ سال گذشته تلاش نموده تا این اصول رارعایت نماید. این رویکرد شامل تعامل سازنده و چند جانبه با جهان، کشورهای منطقه و همسایه و بر اساس اصول برابری و احترام متقابل می باشد.

سفیر ایران در ادامه با اشاره به نگاه راهبردی ایران به منطقه خاورمیانه بویژه منطقه خلیج فارس، طرح پیشنهادی صلح هرمز ( HOPE) توسط جناب آقای روحانی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران که در سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام گردید را در راستای حفظ امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز برای تمام کشورهایی که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند دانست.

رحمانی موحد در بخش دیگری از سخنان خود در روز ملی افزود: جمهوری اسلامی ایران چهار دهه است که قربانی اقدامات تروریستی می باشد که نمونه اخیر آن ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده ارشد مبارزه با داعش و تروریسم توسط رژیم آمریکا بود که بزرگترین ضربه به مبارزه  با تروریسم و ریشه های آن در سطح منطقه و بین المللی بود که توسط جامعه جهانی محکوم شد.

سفیر کشورمان روابط دو ملت ایران و ژاپن در طول تاریخ کهن خود را دوستانه دانست و اظهار کرد: روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و ژاپن نیز دارای پیشینه تاریخی بوده و همواره در سطح خوبی قرار داشته است. سال ۲۰۱۹ مصادف با نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و ژاپن را می توان سال بی نظیری در روابط دو کشور دانست که مهمترین رویدادهای آن  سفر جناب آقای لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی در بهمن ۱۳۹۷، سفر جناب آقای شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به ایران در خرداد ۱۳۹۸ که پس از گذشت چهل و یک سال و سفر آقای دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به ژاپن در ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۸ که پس از گذشت ۱۹ سال صورت گرفت ، را می توان نام برد.

در این مراسم خانم سانتو رییس مجلس مشاوران طی سخنانی با اهمیت بر روابط سنتی و دیرینه دو کشور با تبریک۴۱ امین سالگرد با شکوه انقلاب اسلامی ایران گفت: میخواهم خدمت حضار محترم عرض کنم که چرا حس قریب و عجیبی به جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. در سالهای گذشته در شهر نارا لوحی کشف شد که نام یک ایرانی روی ان حک شده بود و آن چیزی نیست جزء یک روابط طولانی و مستحکم هزار ساله بین دو کشور ایران و ژاپن. سال گذشته مجلس سنا ژاپن پذیرای جناب آقای دکتر لاریجانی رییس محترم مجلس شورای اسلامی ایران بود. در خصوص استحکام روابط فی مابین اطمینان حاصل کردیم.

وی تصریح کرد: شرایط منطقه ای قدری سخت و پیچیده شده است اما کشور ژاپن از قدیم نفت خام خود را از ایران خریداری کرده و اقتصاد این کشور را توسعه داده است. الان در حالی که روابط تاریخی دو کشور ایران و ژاپن را مرور می کنم، آرزوی روابط دو جانبه عمیق و مستحکم تر از گذشته را دارم.

ناکاتانی معاون پارلمانی وزیر امور خارجه سخنران بعدی مراسم روز ملی بود در سخنان گفت: سال گذشته، نودمین سالگرد ایجاد روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن بود، من خرسندم از اینکه دیدار تاریخی آقای آبه نخست وزیر ژاپن از ایران و متقابلاً سفر جناب آقای روحانی رئیس جمهور محترم ایران به ژاپن منجر به تبادلات در سطح بسیار بالا گردید. به علاوه اینکه، رویدادهای مختلف فرهنگی در سطح بالایی برگزار شد و سال ۲۰۱۹، یک سال پربار برای تعمیق دوستی سنتی بود.

وی ادامه داد در خاورمیانه، همچنان سطح بحران ها بالا است ولی همانگونه که آقای آبه نخست وزیر ما بیان کرد، ژاپن مصمم است که به عنوان دوست ایران به تلاش های دیپلماتیک خود برای کاهش بحران های منطقه و باثبات نمودن آن، ادامه بدهد. روابط خوب ایران و ژاپن بر اساس همکاری تاریخی بین دو کشور از طریق تلاش های صورت گرفته توسط گذشتگانمان می باشد. آرزو می کنم که همکاری ها با یکدیگر ادامه یابد و آینده ای همراه با صلح که منجر به سعادت دو کشور گردد، ایجاد بشود.

در پایان این مراسم سونواورا مشاور ویژه امور خارجی نخست وزیر در حزب LDP و نماینده گروه دوستی پارلمانی ژاپن و ایران طی سخنانی اظهار کرد:۴۱ امین سالگرد با شکوه انقلاب اسلامی ایران را از صمیم قلب تبریک عرض می نمایم و افتخار می کنم از این فرصتی که در اختیار بنده قرار داده شده است. سال گذشته به پاس بزرگذاشت نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن، دیدار و مذاکرات سران و مقامات دو کشور در بالاترین سطوح  که تاکنون صورت نگرفته انجام پذیرفته است.

وی افزود: گروه دوستی پارلمانی ایران و ژاپن نیز در فوریه سال گذشته پذیرای جناب آقای دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ایران و در اگوست سال گذشته نیز پذیرای آقای عباسی رییس محترم گروه دوستی پارلمانی ایران و ژاپن  بوده است. در آن درخصوص پیشبرد و تقویت تعاملات پارلمانی بین دو کشور در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی گفتگو و مذاکرات مفید و مثمرثمر انجام گرفته و روابط دو کشور در این یک سال اخیر بطور چشمگیر گسترش پیدا کرده است.

وی گفت: امیدوارم که انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران که در ۲۱ فوریه امسال برگزار می گردد با موفقیت هر چه تمام انجام گیرد. ما هم بی صبرانه مشتاق ادامه دوستی پارلمانی با همتایان جدید خود در مجلس شورای اسلامی ایران می باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.