اسپوتنیک گزارش داد، "معامله قرن" طرح به اصطلاح صلحی که از مدت‌ها پیش آمریکا وعده می‌داد و نهایتا ترامپ آن را ۲۸ ژانویه اعلام کرد، کشمکش سیاسی داخلی در اسرائیل میان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و مخالفان اصلی او از ائتلاف آبی سفید و اسرائیل بیت‌نو را تحت‌الشعاع قرار داده است.

حزب آبی سفید بنی گانتس و اسرائیل بیت‌نو آویگدور لیبرمن، پیشتاز تلاش‌ها برای از بین بردن تلاش نتانیاهو برای کسب مصونیت بوده‌اند که از او مقابل اتهامات فساد و نقض اعتماد محافظت می‌کند. با این حال، نتانیاهو که هرگونه اتهام را تکذیب کرده، از درخواست مصونیت خود عقب‌نشینی کرد و گفت وارد "بازی کثیف" دشمنانش در کنست نمی‌شود.

دادگاه منطقه‌ای قدس رسما در تاریخ ۲۸ ژانویه علیه نتانیاهو اعلام جرم کرد و این دقیقا همان روزی بود که معامله خاورمیانه ترامپ اعلام شد. همانطور که روزنامه اورشلیم پست در گزارش سوم فوریه به آن اشاره کرد، از آن زمان به بعد، محاکمه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیگر در صدر اخبار قرار ندارد.

نلی گوتینا، یک مفسر سیاسی و نویسنده اسرائیلی می‌گوید: زمانبندی اعلام معامله قرن در بحبوحه بحران‌های سیاسی اسرائیل و در آستانه سومین انتخابات زودهنگام که برای دوم مارس برنامه‌ریزی شده است، به طور گریزناپذیری این را عاملی در سیاست داخلی اسرائیل می‌کند.

این نویسنده اسرائیلی توجه را به این حقیقت جلب می‌کند که گانتس همچون نتانیاهو از این معامله حمایت کرد. با این حال، رهبر حزب آبی سفید بابت اظهاراتش که گفته بود این توافق را تنها با توافق رهبران بین‌المللی اجرا می‌کند، مورد تمسخر نخست‌وزیر سرزمین‌های اشغالی قرار گرفت.

در همین حال، نلی گوتینا می‌گوید که طرح ترامپ برای خاورمیانه می‌تواند بیش از این بر چشم‌انداز سیاسی اسرائیل تاثیر بگذارد. او تاکید دارد، در حالی که نتانیاهو و گانتس این طرح را تایید کردند، چپ رادیکال و برخی از نیروهای راست افراطی با دیدگاه ترامپ مخالفت می‌کنند.

این نویسنده اسرائیلی می‌گوید، به عناوین انتخاباتی، این ممکن است به ناپدید شدن ائتلاف "کارگر-مرتز" به عنوان عامل مرتبط در سیاست اسرائیل منجر شود. طرح ترامپ با تبدیل شدن به عامل مرکزی در این دستورکار، می‌تواند حزب لیبرمن را تضعیف کرده اما هم‌زمان موجب تقویت حزب عرب "لیست متحد عرب" شود.  

این مفسر سیاسی و نویسنده اسرائیلی مدعی شد، گرچه اتحادیه عرب طرح ترامپ را رد کرد "کسی نباید انتظار مخالفت اکتیو از جانب کشورهای عربی را داشته باشد چون مساله فلسطین برای مدت زمان طولانی در کانون دستور کار آن‌ها نبوده است."

او گفت: کشورهای عربی –هر کدام به دلایل خودشان- با تهدیدهای خارجی و چالش‌های داخلی متعدد روبرو هستند، بنابراین بعید است که چندان به عرب‌های فلسطینی توجه کنند. بنابراین، آن‌ها از دور بعدی اعتراضات فلسطینی‌ها حمایت نمی‌کنند.

در حالی که نلی گوتینا باور ندارد که این معامله در نهایت میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین اجرا شود، می‌گوید معنای این طرح این است که "پارادایم را تغییر می‌دهد و اتفاق‌ نظرهای بین‌المللی چندین دهه‌ای بر روی مساله اسرائیل – فلسطین را به چالش می‌کشد."

او مدعی است: پارادوکس اینجاست که این اجماع منجر به این بن‌بست شده است و در این وضعیت طرح ترامپ این بن‌بست را می‌شکند و پوپایی جدید ارائه می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.