امیر خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش شامگاه شنبه (۱۹ بهمن) با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری اظهار داشت: ویژگی هواپیما این است که همیشه باید دربهترین وضعیت خود قرار گیرد تا امکان پرواز داشته باشد؛ بحث هایی که در خصوص فرسودگی می‌شود، اگر صحت داشته باشد، هواپیما دچار سانحه می شود.

وی افزود: مطلقا این موضوع که ناوگان ما فرسوده است صحت ندارد و ناوگانی که در حال حاضر داریم، هم اکنون هم در بسیاری از کشورهای جهان نیز استفاده می شود. وقتی نوع هواپیما را نگاه می کنیم، ما ناوگان شرقی و غربی را در اختیار داریم.

امیر نصیرزاده با بیان اینکه ناوگان ما ناوگان خوبی است، گفت: برتری ما نسبت به دیگر نیروهای هوایی جهان این است که به خودمان متکی هستیم؛ لذا موقعیت نیروی هوایی ما موقعیتی برجسته و منحصر به فرد است.

فرمانده نیروی هوایی ارتش ادامه داد: پروژه های متعددی را در صنایع دفاع تعریف کرده‌ایم که مربوط به تسلیحات هوشمند و دقیق است که هم اکنون هم عملیاتی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هواپیماهای ساخته شده توسط ما کپی شده از نسخه های غربی است، گفت: تشخیص هواپیماهای جنگی شاید برای عموم مردم سخت باشد، متخصصین بیشتر می‌دانند چراکه اکثر هواپیماهای جنگنده شبیه هم هستند. فرض کنیم که کوثر مانند اف-۵ است، ما به این توانمندی رسیدیم که اف-۵ را بسازیم، درست است که از نظر ظاهری در کلاس اف-۵ است؛ اما دعوت می کنم از هر مجموعه دانشگاهی که میخواهند بدانند چه اتفاقی افتاده است، از مجتمعی که در نیروی هوایی دارد بدنه این هواپیما را تولید می کند بازدید کنند.

امیر نصیرزاده با بیان اینکه غربی‌ها می‌گویند که ایران به عمق فناوری ساخت هواپیما نفوذ کرده است، گفت: ما کلیه متعلقات هواپیما را خودمان و درون کشور می سازیم. صندلی، سامانه های اویونیکی و موتور را به صورت کاملا بومی در صنایع دفاع طراحی کردیم و بدنه هواپیما نیز در نیروی هوایی ساخته می شود.

فرمانده نیروی هوایی ارتش در پاسخ به این سوال که آیا کوثر نیز به سرنوشت صاعقه و آذرخش دچار نمی شود؟، تصریح کرد: پس از ساخت آذرخش کم‌کم رسیدیم به فناوری صاعقه، وقتی صاعقه ساخته شد پشت سر آن کوثر ساخته شد که از نظر مانورپذیری بهتر از نمونه های قبلی بود. کوثر هواپیمای بسیار خوبی است و در نظر داریم تعداد آن را بیشتر کنیم، اما اگر به فناوری بالاتری برسیم، به نسل جدیدتر خواهیم رفت.

وی در خصوص اینکه چند فروند از جنگنده کوثر تولید خواهد شد، خاطرنشان کرد: پارسال در رژه ۲۹ فروردین یک فروند جت کوثر نمایش پروازی اجرا کرد، امسال در نظر داریم یک مانور ۳ فروندی با جنگنده کوثر داشته باشیم.

** پرواز سه فروندی جنگنده کوثر در رژه ۲۹ فروردین سال آینده

امیر نصیرزاده با تاکید بر اینکه ساخت هواپیما سخت و پیچیده است، افزود: من از کارخانه یوروفایتر بازدید کرده‌ام، کارگاه‌های ما بسیار بهتر از کارخانه یوروفایتر است در حالی که یوروفایتر را ۶ یا ۷ کشور می سازند. ما تا کنون نزدیک به ۱۰ تا بدنه از کوثر را ساخته ایم، امیدواریم تا ۲۹ فروردین سال آینده ۳ فروند از آن را بسازیم و مانور ۳ فرورندی آن را شاهد باشیم.

فرمانده نیروی هوایی ارتش در خصوص آینده ساخت جنگنده، گفت: ممکن است نسل بعدی که بخواهیم بسازیم در یک کلاس دیگر باشد مثلا کوثر شکاری بمب افکن سبک بود و هواپیمای بعدی مان شکاری بمب افکن سنگین باشد. چون به فناوری و دانش این موضوع دست یافته ایم، هر مطالبه ای نهاجا داشته باشد، صنایع دفاع قابلیت برآورده کردن آن را خواهد داشت.

وی در خصوص توسعه تسلیحات هواپایه نیز با بیان اینکه در جنگ هوایی هرکس زودتر و دورتر ببیند و دورتر بزند برنده است، عنوان کرد: تلاش صنایع دفاع و نهاجا بر این است که موشک های دوربرد داشته باشیم که این موشک ها هم در سه نوع هوا به هوا، هوا به سطح و هوا به زمین استفاده می شوند. در هر سه اینها پروژه های بسیار موفقی داریم، فکور، قادر و روی بمب های هوشمند هوابه زمین هم در حال کار کردن هستیم. اکثر این تسلیحات برد بلند هستند و توانمندی انهدام اهداف در برد بلند را دارند.

** رونمایی از کروز هواپایه در سال ۹۹

امیر نصیرزاده همچنین گفت: به دنبال این هستیم که کروز هواپایه داشته باشیم که کارهای خوبی هم انجام شده و امیدواریم در سال ۹۹ از این دستاورد رونمایی کنیم.

فرمانده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه در رادار به توانمندی های خوبی رسیدیم، اظهار داشت: رادارهای قبلی که داشتیم از فناوری رادارهای لامپی برخوردار بود؛ الان به فناوری جدیدی در ساخت رادار دست یافته ایم و روی هواپیماهای متعددی مثل F-۴، F-۵ و F-۱۴ نصب می‌شود.

** در حال کار کردن بر روی مواد جاذب رادار هستیم

وی در خصوص رادارگریز بودن ناوگان جنگنده نهاجا نیز عنوان کرد: ناوگان قبلی ما رادارگریز نیستند ولی طراحی های جدیدی که داریم انجام می‌دهیم این موضوع را مد نظر داریم و روی یک مواد جاذب که امواج راداری را جذب کند در حال کار کردن هستیم تا ناوگان فعلی را بتوانیم رادارگریز کنیم. اما برای هواپیماهای آینده که در حال کار کردن هستیم، طراحی را به گونه‌ای انجام خواهیم داد که رادارگریز باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.