به گزارش خبرگزاری " سما " فلسطین، مرزوق الغانم روز شنبه در نشست فوق العاده اتحادیه مجالس کشورهای عربی در امان در سخنان کوتاهی گفت: معامله قرن مرده به دنیا آمد و برای هزار دولت سودی ندارد.

وی افزود: معامله قرن توسط فلسطینی ها، اعراب و مسلمانان رد شده است و حتی اروپا نیز علاقه مند به اجرای آن نیست و در داخل آمریکا هم مخالفینی دارد .

رئیس مجلس کویت تاکید کرد: هیچ کس با معامله قرن نیست.

الغانم القانم در ادامه پوشه ای از کپی اسناد معامله قرن را که مقابلش قرار داشت ، بالا نگه داشت و گفت که "به نام مردم عرب می گویم مکان معامله قرن زباله دان تاریخ است" و سپس آن را به سطل زباله ای که مقابلش بود انداخت.

نشست فوق العاده اتحادیه پارلمان کشورهای عربی روز شنبه بنا به درخواست فلسطین در امان پایتخت اردن برگزار شد. 

رییس جمهوری آمریکا روز سه ‌شنبه هشتم بهمن ماه ۱۳۹۸، برای نخستین بار از طرح سازش خود موسوم به  «معامله قرن» در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید پرده برداشت.

وی اعلام کرد که شهر قدس پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند.

طرح معامله قرن خواستار چشم‌ پوشی آوارگان فلسطینی ساکن کشورهای عربی به ویژه لبنان از حق بازگشت به سرزمین خود است؛ طرحی که بر خلاف مفاد قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد می باشد.

این طرح هم‌چنین در پی الحاق قدس و بخش‌های اشغالی کرانه باختری رود اردن به سرزمین های اشغالی است.

به دنبال انتشار معامله قرن بسیاری از شخصیت‌ها،  مقام‌های سیاسی و دینی سراسر جهان به ویژه مسلمانان این طرح را محکوم کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.