«یپه کوفود» وزیر خارجه دانمارک، جاسوسی این افراد برای عربستان را موضوعی «بسیار جدی و کاملاً غیرقابل قبول» خواند و اعلام کرد که سفیر عربستان در کپنهاگ را در این پیوند احضار کرده است.

وی همچنین اعلام کرد که به سفیر دانمارک در ریاض دستور داده تا مراتب اعتراض خود را به عربستان اعلام کند.

چند نکته قابل تامل درباره جاسوسان عربستان

۱- سه عضو دستگیر شده از اعضای ارشد و فرماندهان گروهک تروریستی الاحوازیه هستند که در حمله تروریستی ۲۲ سپتامبر سال ۲۰۱۸ به رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اهواز دست داشتند.

۲- «فین برش اندرسون» رییس سرویس اطلاعات و امنیتی دانمارک (PET) گفت: از دیدگاه این سرویس، سه فرد یاد شده از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ میلادی برای سرویس اطلاعات عربستان سعودی جاسوسی کرده‌اند.

۳-این سه نفر پیشتر از سوی پلیس دانمارک به حمایت از حمله‌ای تروریستی در ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی متهم شده بودند اما آن زمان به اتهام فعالیت تروریستی دستگیر نشدند بلکه دوشنبه گذشته با اتهام جاسوسی برای سعودی ها از افراد در داخل و خارج دانمارک و ارسال آن برای دستگاه اطلاعات عربستان بازداشت شده اند.

۴-شبکه الجزیره گزارش داد که گروهک تروریستی الاحوازیه، هلند و دانمارک را مقر اصلی خود برای عملیات و فعالیت های جدایی طلبانه علیه ایران قرار داده اند اما به راحتی در تمام اروپا تردد می کنند و با جریان های برانداز ارتباط می گیرند.

۵- حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح ایران در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۸ (۳۱ شهریور ۹۷) انجام شد؛ گروهک الاحوازیه ابتدا مسئولیت حمله را پذیرفت؛ عضو دفتر رسانه ای الاحوازیه مستقر در اتریش، نام تروریست‌ها را با پیش‌وند شهید در توئیتر خود منتشر کرد، چند ساعت بعد، گروهک‌ الاحوازیه مسئولیت عملیات تروریستی اهواز را رد و داعش فیلمی را منتشر کرد تا مسئولیت عملیات را از الاحوازیه برگرداند و متوجه خود کند یا به عبارت دیگر داعش خودش را سپر بلای الاحوازیه کرد. هیچ کس نپرسید الاحوازیه در اتریش چه می کند، ارتباط الاحوازیه با داعش آن هم در قلب اروپا چیست و دولت اتریش کجای این بازی ایستاده است؟ چرا برخی رسانه های غربی با وجود مشاهده جنازه کودکان روی دست های سربازان در حادثه اهواز، حتی کلمه «تروریسم» را از «ترجمه» بیانیه رسمی دولت ها در محکومیت این اقدام حذف می کنند؟

۶-همان زمان برخی ناظران هشدار می دادند که چنین تبادل نقشی بین داعش و الاحوازیه به معنای مدیریت پروژه حمله به نیروهای مسلح ایران در یک اتاق عملیات مشترک با مدیریت دستگاه های اطلاعاتی بر این برنامه است. اکنون با دستگیری جاسوسان الاحوازیه که به سود دستگاه اطلاعاتی عربستان جاسوسی می کردند یک پای این اختاپوس به دست شکارچیان افتاده است اما این تنها بخشی از بازی است.

شاید بتوان از طریق سه جاسوس دستگیر شده گروهک الاحوازیه عربستان سعودی در دانمارک به سرپل های مشترک سرویس هایی رسید که در اتاق فکر عملیات مشترک، اقداماتی تروریستی نظیر حمله خونبار اهواز را علیه ایران دنبال می کنند. این جاسوسان احتمالا می توانند به حل معمای دو قتل مشکوک دیگر کمک کنند؛ قتل محمدرضا کلاهی صمدی عضو جدا شده سازمان منافقین با نام مستعار علی معتمد در شهر آلمیره هلند در ۲۴ آذر ۱۳۹۴ و قتل احمد مولا ابوناهض مشهور به احمد نیسی، یکی از بنیانگذاران گروهک تروریستی «الأحوازیه»   در ‌۱۷ آبان ۹۶ در شهر لاهه هلند.

محمدرضا کلاهی؛ مرده سیاسی برای بهره برداری منافقین

«مرده سیاسی» اصطلاحی است که به مهره های سوخته اطلاق می شود اما گروه های تروریستی مانند منافقین و الاحوازیه در موقعیت مناسب امکان بهره برداری از آنها با شلیک نهایی و مرگ واقعی آنها را دارند.

درست است که محمدرضا کلاهی عامل بمبگذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰ بود که در آن انفجار بیش از ۷۲ تن از جمله شهید بهشتی به شهادت رسیدند.

این نیز اثبات شده است که کلاهی با هویت علی معتمد حدود ۳۰ سال در اروپا (تا سال ۲۰۱۵) زندگی کرد اما مرگ او هزینه هایی به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرد و سوالات متعددی را بی پاسخ گذاشت.

دادگاهی در هلند پس از دو سال، دو فرد متهم به قتل محمدرضا کلاهی را به ترتیب به ۲۵ و ۲۰ سال زندان محکوم کرد. بنا بر مدارک این دادگاه، این دو برای قتل کلاهی ۱۳۰ هزار یورو پول گرفته بودند اما مشخص نشد پول را چه کسی پرداخته بود.        

دو ماه بعد دادگاهی در هلند اعلام کرد «ارتباطی بین حکومت ایران و سازمان‌دهنده قتل محمدرضا کلاهی نیافته است.»

درباره قضیه ترور کلاهی، روزنامه هلندی «پارول» گزارش داد که او در سال‌های آخر زندگی‌اش از ترس شناخته‌شدن و برای حفظ جانش، دوست نداشت تصویری از او در رسانه‌های اجتماعی منتشر شود.

همسر او در گفت و گو با پارول مدعی شده بود حکومت ایران در قتل علی معتمد (محمد رضا کلاهی صمدی) دست داشته است اما به نوشته همین روزنامه، یکی از دوستان مقتول احتمال می‌داد که سازمان مجاهدین خلق در قتل او نقش داشته باشد. او از اعضای سابق مجاهدین خلق بود؛ محافظ مسعود رجوی در کمپ اشرف، اما بعدتر از این سازمان جدا شد؛ موضوعی که ایده حذف او از سوی منافقین را تقویت کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.