ساعاتی پس از آنکه روزنامه «نیویورک‌تایمز» روز پنج‌شنبه از وجود اشتباهات و ناهمخوانی‌های متعدد در نتایج اعلامی رقابت نامزدهای حزب دموکرات در ایالت «آیووا» پرده برداشت، «تام پرز» رئیس کمیته ملی حزب دموکرات در بیانیه‌ای از مسئولان حزب دموکرات در ایالت آیووا خواست فورا نتایج اعلام‌شده را مورد «بازبینی» قرار دهند.

آیووا اولین ایستگاه رقابت درون‌حزبی دموکرات‌ها برای تعیین نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال است و از این رو از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در حالی که این رقابت روز دوشنبه برگزار شد و انتظار می‌رفت نتایج آن ظرف چند ساعت مشخص شود، اما اعلام نتایج به بهانه بروز نقص فنی در نرم‌افزار گزارش‌گیری از شعب، به تعویق افتاد و با گذشت سه روز، هنوز هم نتایج نهایی اعلام نشده است.

حزب دموکرات ایالت آیووا دیروز نتایج ۹۷ درصد از حوزه‌ها را اعلام کرد، اما باز هم نتوانست نتایج نهایی را مشخص کند. روزنامه نیویورک‌تایمز امروز نوشت نتایجی هم که تا الان اعلام شده، مملو از تناقض و اشتباه است.

تحلیلی که این روزنامه انجام داده نشان می‌دهد در نتایج مربوط به بیش از ۱۰۰ حوزه انتخاباتی ناسازگاری‌های وجود دارد و ارقام، به گونه‌ای است که گویا برخی اطلاعات حذف شده‌اند و یا با یکدیگر جور در نمی‌آیند.

نیویورک‌تایمز در توضیح بیشتر نوشته در پاره‌ای موارد جمع آرا با یکدیگر جور نیستند؛ در مواردی دیگر، تعداد «وکلای انتخاباتی» (آرای ایالتی) که حوزه‌ها به برخی نامزدها اختصاص داده‌اند، اشتباه است. در موارد معدودی هم نتایج اعلام‌شده از سوی دفتر حزب دموکرات در ایالت «آیووا» با نتایج اعلام‌شده از سوی حوزه‌های انتخابی همخوانی ندارند.

این در حالی است که با توجه به آنکه اختلاف «برنی سندرز» و «پیت بوته‌جج»، بر اساس نتایج مربوط به ۹۷ درصد از آرای شمارش‌شده تنها یک دهم درصد است حتی کوچکترین خطاها می‌توانند پیش‌بینی نهایی نتایج را با تأخیر همراه کنند یا در اعلام پیروزی از سوی نامزدها تأخیر ایجاد کنند.

بر اساس نتیجه‌ای که تاکنون اعلام شده، بوته‌جج که پیشتر شهردار «ساوث‌بِند» بوده با ۴۲،۲۳۵ رأی و ۲۶،۲ درصد از کل آراء ایالت آیووا، در صدر نامزدهای دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا قرار دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.