این سومین سخنرانی سالانه دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در این مقام بود اما برای نخستین بار در این سخنرانی به کره شمالی اشاره‌ای نداشت.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، ترامپ در نخستین سخنرانی وضعیت کشورش در سال ۲۰۱۸ درباره تهدید هسته‌ای کره شمالی صحبت کرد و متعهد شد که مطمئن شود تهدید کره شمالی هرکز به خاک آمریکا نمی‌رسد.

او همچنین در آن مراسم از یک پناهنده اهل کره شمالی دعوت کرده بود تا بر رفتار کره شمالی با شهروندانش تاکید کند. او در همین مراسم از والدین یک دانشجوی آمریکایی که پس از دستگیری در کره شمالی جان باخت نیز دعوت کرده بود.

ترامپ به دنبال دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در ژوئن ۲۰۱۸، در دومین سخنرانی سالانه خود در فوریه سال ۲۰۱۹ لحنی ملایم‌تر درباره کره شمالی در پیش گرفت.

او اعلام کرد که دیدار دومش با کیم جونگ اون اواخر آن ماه (فوریه ۲۰۱۹) در ویتنام صورت خواهد گرفت. او همچنین افزود: کارهای زیادی برای انجام دادن باقی مانده اما رابطه‌ام با کیم جونگ اون خوب است.

او با بیان این که اگر رییس جمهور آمریکا نشده بود، این کشور وارد "جنگی بزرگ" با کره شمالی می‌شد، گفت: به عنوان بخشی از یک دیپلماسی تازه، به تلاش برای صلح در شبه‌جزیره کره ادامه می‌دهیم.

ترمپ اما در سخنرانی امسال خود با عنوان "بازگشت آمریکای بزرگ" بر سوابق دولتش در زمینه‌های شغلی، تجاری و امنیت ملی متمرکز شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.