سازمان جهانی بهداشت می‌گوید؛ ویروس جدید کرونا هنوز به مرحله "همه‌گیری جهانی" نرسیده است.

این ویروس که ابتدا در چین شایع شد اکنون به ۲۳ کشور دنیا رسیده و جان ۴۲۷ نفر را گرفته است. مقامات چین مرگ ۶۴ مبتلا به کرونا ویروس را در ۲۴ ساعت گذشته تائید کرده‌اند.

سیلوی برایاند مدیر پیشگیری از بیماری‌های عفونی سازمان بهداشت جهانی امروز گفت: ما فعلا در مرحله همه‌گیری جهانی نیستیم. ما در مرحله اپیدمی چند کانونی هستیم و سعی می‌کنیم سرایت بیماری‌ را در این کانون‌ها متوقف کنیم.

خانم برایاند همچنین گفت: استفاده از ماسک برای افراد بیمار "الزامی" است چرا که ویروس از راه قطرات بسیار ریزی سرایت می‌کند اما ماسک در افراد سالم محافظت صد در صد ایجاد نمی‌کند و باید اقدامات دیگر از جمله شستن مکرر دست‌ها را در نظر گرفت.

او همچنین گفت: بر خلاف آنچه مطرح شده هنوز شواهدی از جهش در این ویروس دیده نشده و ویروسی "کاملا باثبات" است.

گفتنی است؛ امروز سه‌شنبه ۱۵ بهمن (۴ فوریه)، مقامات چینی اعلام کردند که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آن کشور از مرز ۲۰ هزار نفر فراتر رفته و تعداد بیمارانی که در آن کشور جان خود را از دست داده اند به ۴۲۷ نفر رسیده است. تمامی تلفات این بیماری از استان هوبی گزارش شده است. شهر ووهان، مرکز این استان محل آغاز شیوع این بیماری بوده است.

همچنین، موارد جدید از ابتلای بیماری در سایرکشورها نیز گزارش شده است. براساس این گزارش‌ها، تا کنون ابتلای بیش از ۱۵۰ نفر در بیست و سه کشور جهان گزارش شده که بیشترین موارد مربوط به تایلند، سنگاپور، کره جنوبی، ژاپن و هنگ‌کنگ بوده است.

یکی از مبتلایان به ویروس کرونا در هنگ‌کنگ جان خود را از دست داده و با احتساب فرد دیگری که پیشتر در فیلیپین جان داده بود، شمار تلفات این بیماری در خارج از چین به دو نفر رسیده است.

در ایالات متحده نیز یازده مورد ابتلای به بیماری دیده شده است.لازم ذکر است هنوز هیچ مورد ابتلای به این بیماری در داخل کشور گزارش نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.