به گزارش روسیا الیوم، غسان سلامه، فرستاده سازمان به لیبی در کنفرانس مطبوعاتی خود در ژنو ابراز امیدواری کرد که درباره تسلیحات سنگین و سایر مسائل فنی توافقی حاصل شود تا بتوان روند حل و فصل را ادامه داد.

وی در ادامه افزود: ما با نهایت خرسندی به شما اعلام می‌کنیم که هیچ یک از این مسائل را رها نمی‌کنیم؛ مگر آنکه به راه حلی برای آن دست یابیم که این راه حل، برای آتش بس دائمی در لیبی زمینه‌سازی کند.

غسان سلامه درخصوص مشارکت کشورهای اروپایی در نظارت بر آتش بس و برقراری آرامش، تصریح کرد: این امر به طرف لیبیایی مربوط می‌شود رایزنی‌هایی در این باره با اروپایی‌ها و لیبیایی آغاز کرده‌ایم و من اطمینان دارم که میان طرف‌های درگیر در لیبی آتش‌بس برقرار خواهد شد.

فرستاده سازمان ملل به لیبی همچنین در مورد تغییر آتش بس موقت به آتش بس دائمی در لیبی، گفت: آمادگی‌های آشکاری بین دو طرف درگیر در این خصوص وجود دارد و دو طرف آمادگی خود را برای تغییر آتش بس موقت به آتش بس دائمی اعلام کرده‌اند. این همان چیزی است که در ژنو درباره آن رایزنی خواهیم کرد.

وی دیدار دو طرف درگیر لیبیایی در ژنو را بعید نداست.

سلامه گفت: اولین بار افسران ارشد درگیر در لیبی با یکدیگر در نشست‌های کمیته مشترک نظامی دیدار می‌کنند.

وی همچنین تأکید کرد: نشست آتی کمیته اقتصادی مشترک لیبی نهم ماه جاری میلادی در قاهره برگزار خواهد شد.

عصر دوشنبه نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی مذاکرات خود با نمایندگان دولت وفاق ملی که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و نمایندگان ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر را در دفتر این سازمان در ژنو آغاز کرد.

اعضای "کمیته نظامی مشترک" متشکل از ۱۰ افسر ارشد و غسان سلامه، نماینده گوترش، دبیرکل سازمان ملل به ژنو رفتند.

پنج افسر عالی رتبه به عنوان نماینده دولت وفاق ملی و پنج افسر ارشد ارتش ملی لیبی و با میانجی‌گری غسان سلامه در این مذاکرات شرکت دارند.

شکل‌گیری این کمیته در کنفرانس برلین درباره لیبی در ۱۹ ژانویه اعلام شد.

هدف این کمیته مذاکره برای آتش بس کامل در لیبی میان دو طرف درگیر است.

یکشنبه ۱۹ ژانویه نیز کنفرانس برلین برای حمایت از تلاش‌های سازمان ملل به منظور برقراری آتش‌بس و صلح پایدار در لیبی برگزار شد.

نیروهای حفتر چهارم آوریل عملیات گسترده‌ای را علیه طرابلس آغاز کردند. در جریان این عملیات درگیری‌های شدیدی میان نیروهای حفتر و دولت توافق ملی رخ داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.