محمدجواد آذری جهرمی امشب در نشست صمیمی نخبگان علمی، دانشگاهی و فعالان حوزه فاوا خراسان جنوبی اظهار داشت: طی دو سال گذشته در استان ۳۰۰ هزار نفر به اینترنت دسترسی داشتند اما امروز بیش از ۷۰۰ هزار نفر به اینترنت دسترسی دارند.

وی با بیان اینکه بازار ICT در استان خراسان جنوبی دو برابر رشد داشته است گفت: بازار اقتصاد دیجیتال مرز نمی‌شناسد و مزیت‌هایی برای آن مطرح است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: خراسان جنوبی ظرفیت نیروی انسانی نخبه و خوبی دارد و این نیروهای انسانی در سطح کشور و جهانی می‌درخشند و غنای دانشگاهی و انگیزشی در استان است.

آذری جهرمی تصریح کرد: برخی حلقه‌های مفقوده در خراسان جنوبی وجود دارد مانند حلقه شتاب دهنده‌ها که در استان مفقود است؛ شتاب دهنده‌ها در واقع دو رویکرد دارند که یک رویکرد شتاب دهنده بخش خصوصی است که به دنبال منفعت خود هستند و جایی که تمرکز مالی دارند حضور می‌یابند تا سود ببرند و دولت نیز در جایی که ظرفیت اقتصادی وجود ندارد مشارکت کند.

رونمایی از صندوق سرمایه گذاری نوآفرین در کشور

وی ادامه داد: با مشارکت بخش خصوصی صندوق سرمایه گذاری 100 میلیارد تومانی در کشور ایجاد شده و در این راستا نیز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، صندوق نوآوری و شکوفایی و بخش خصوصی سهم خود از این صندوق را واریز کردند.

وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: کار صندوق سرمایه گذاری این است که در استان شتاب دهنده‌های بزرگ حضور ندارند را حمایت کنند تا حضور داشته باشند و سازمان فناوری و اطلاعات تا آخر امسال از این صندوق رونمایی می‌کند و تسهیلاتی از این صندوق پرداخت خواهد شد.

آذری جهرمی اظهار کرد: شرکت‌های کوچکتر که توانایی مالی ضعیف تری دارند از ظرفیت صندوق نوآفرین و شکوفایی استفاده کرده و از آن حمایت می‌کنیم و سپس این شرکت‌ها به سمت حلقه‌های حمایتی معاونت علمی رییس جمهور هدایت می‌شوند.

وی افزود: افغانستان ورود خوبی داشته اما با توجه به شرایط امنیتی توسعه آن با شتاب قابل انتظار پیش نرفته ولی در حد خود رشد و سرمایه گذاری خوبی داشته است و دولت افغانستان به دنبال کاهش 30 درصدی هزینه اینترنت است و خود را باید با بازار افغانستان و ساختارهای آن تطبیق دهیم.

خسارت‌های قطعی اینترنت به اکوسیستم، فعالان صنعت و مردم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به قطعی اینترنت در آبان ماه امسال گفت: قطعی اینترنت اثرات سنگینی برای وزارت ارتباطات و اثرات اقتصادی و امیدبخشی و انرژی داشته و خسارت‌های فنی در ذهن اکوسیستم، فعالان صنعت و مردم داشت.

آذری جهرمی بیان کرد: این قطعی اینترنت برای حفظ امنیت کشور صورت گرفته و باید از قانون پیروی کنیم و نباید خودمان به جان هم بیافتیم؛ اگر بنا به قطع اینترنت بود چرا اینترنت توسعه داده شد و این اتفاق در کشور تلخ بود.

وی با بیان اینکه موتور جستجوگر گوگل یک اکوسیستم کسب و کار است که باید وجود داشته باشد عنوان کرد: هیچ برنامه‌ای تحت عنوان قطعی اینترنت در کشور دنبال نمی‌شود و وایت لیست نیز یک چیز بی ربط بوده که معنی ندارد و قطعی اینترنت به دلیل شرایط امنیتی کشور بوده است و سیاست لیست سفید و قطعی اینترنت در کشور پیگیری نمی‌شود و اینترنت به عنوان اکسیژن است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: شرکت‌های استارت آپ به دنبال سهم خود از بازار افغانستان هستند و اگر اینترنت نباشد چگونه در افغانستان این شرکت‌ها باید باشند؛ عده‌ای در کشور از نفوذ اینترنت و ارتباطات متنفر هستند اما دولت و مجلس و شورای عالی فضای مجازی این دیدگاه ندارد ولی این اتفاق تلخ صورت گرفته است.

آذری جهرمی گفت: تجربه تلخ قطعی اینترنت باید تبدیل به درسی برای کشور شود که دیگر این اتفاق در کشور صورت نگیرد، این هزینه بالایی بود اما یک درس در کشور آموخته شد.

وی تصریح کرد: اقتصاد کشور در سال گذشته 4.7 درصد کوچک شده اما در ارتباطات و فناوری اطلاعات نه تنها دچار رکود نشده بلکه رشد هم داشتیم بنابراین با دست خود نباید به خودمان خسارت بزنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: برای شهر هوشمند به صورت پایلوت در استان باید شهرداری پای کار باشد و اگر شهرداری از ما کمک بخواهد وزارت آمادگی کمک به آن‌ دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.