«عباسعلی کدخدایی» روز شنبه در نشست خبری گفت: مشکل عظیمی که در بحث انتخابات داریم و بارها هم گفتیم، نظام انتخاباتی و قوانین حداقلی است که باعث وضعیت کنونی شده  است و متاسفانه هر دو طرف ناراضی هستند و ما نیز از این وضعیت راضی نیستیم.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه در دور اول حدود ۵۰ درصد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شدند، گفت: در مرحله دوم بررسی صلاحیت ها، ۲ هزار نفر به تاییدیه‌های شورای نگهبان اضافه شد.

اهم اظهارات سخنگوی شورای نگهبان را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* می دانید که ثبت نام‌ها انجام شد و هیات‌های اجرایی و مرکزی استانی کارشان را  انجام دادند و تلاش شد اطلاع رسانی انجام شود. در مرحله بعد که مرحله شورای نگهبان اول  و تا دیروز بود اقدامات انجام شد و از امروز وارد شورای نگهبان دوم می شویم و کسانی که صلاحیتشان تایید نشده می‌توانند شکایت کنند و سه روز مهلت دارند وما  ۱۰ روز فرصت داریم تا آن را بررسی کنیم.

* در حوزه رسیدگی‌ها در بحث آماری که داشتیم از ۱۶ هزار و ۳۳ نفر که ثبت نام کرده بودند،  نزدیک ۴۵۰۰ نفر اسامی را  داشتیم تا بررسی می کردیم و مجموع افرادی که مورد تایید قرار گرفتند بالای ۵۰ درصد است و نزدیک ۲۰ و چند درصد رد داشتیم که در این مرحله بررسی خواهند شد و افزایش خواهد یافت. از مرحله قبل تا این مرحله که شورای نگهبان اول بودیم نزدیک ۲۰۰۰ هزار نفر به آمار تایید صلاحیت‌های شورای نگهبان اضافه شد.

* شورای نگهبان وظیفه خود را انجام می دهد و نسبت به بررسی‌ها حساسیت داریم و تا پایان وقت مقرر قانونی احتمال افزایش هم دارد.

* در بحث تحقیقات محلی که مورد ایراد است ما در همین مرحله و مرحله قبل با تحقیقات محلی خیلی از کسانی که  به عنوان عدم احراز صلاحیت شناخته بودند به تایید برگشتند.

*{ در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه «برخی اعلام کردند  بعضی از اصولگراها را  رد صلاحیت کردند تا در آخرین لحظات صلاحیتشان را  تایید کنند، آیا این موضوع صحت دارد؟» }: هم رویه، خلاف این است و هم نتیجه را می‌بینید. یک اتهام است که شاید بتوانیم پیگیری قضایی داشته باشیم. آمار را ملاحظه کنید. امروز اخبار منتشر می‌شود. اسامی برای وزارت کشور  ارسال شده و بقیه هم  ارسال می‌شود و چنین نیست. لذا باید دقت شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.