توصیه‌های انتخاباتی امام جمعه تهران به مردم/ببینید می‌خواهد خدمت کند یا جیب خودش را پر کند/ شورای نگهبان کوتاه بیاید به مردم جفا کرده است

آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران، ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر، گفت: نباید زحمات امام خمینی(ره) به هدر برود؛ تلاش های ایشان را ارج بنهیم و این خود عمده ترین تقوا است.

وی با بیان اینکه امام(ره) در زمانی قیام کرد که وضع کشور بسیار بد بود، خاطرنشان کرد:  در بد بودن وضعیت کشور در دوران شاه، همین بس که کشور ایران در تیول آمریکا بود. فرهنگ، اقتصاد، نیروهای مسلّح، دانشگاه، مدارس، مسئولین همه و همه تحت نظارت آمریکا بود.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* رئیس جمهور آمریکا مشاور خود را به ایران فرستاده بود و می گفت هرچه او می گوید باید بپذیرید از این رو وی دستور می داد و شاه بدبخت هم اجرا می کرد. 

* {با اشاره به خفقان دوران ستم‌شاهی و شکنجه‌های بی‌رحمانه مخالفان شاه}: در این شرایط، امام چه کرد؟ آیا گفت نمی‌شود کاری کرد؟ نه. آیا گفت قدرت شاه متکی به غرب است و نمی‌توانیم ما آخوندها و مردم کاری بکنیم؟ نه.

* امام(ره) وقتی به میدان آمد تاکید می کرد که خدا با ما است و ایستادگی و مقاومت کرد و پیروز شد از این رو مطمئن باشید که مقاومت کمر آمریکا را خواهد شکست.

* اگر دو گروه خوب باشند، امت خوب خواهند بود و اگر این دو گروه، بد باشند امّت نیز بد خواهند بود. یک گروه، اُمَرا و حکمرانان و گروه دوم، علما و دانشمندان جامعه.

* علمای وهّابی خودفروخته هستند و این افراد، دروغ‌هایی را به برادران اهل‌سنت ارائه می‌دهند.

* پشتوانه حادثه کربلا و حاکمیت یزید و ابن‌زیاد، علمای نامردی بودند که در جامعه، وجهه داشتند. آن‌ها فتوا دادند که حسین (ع) از حد خودش خارج شده. مردم هم ساده و بی‌اطلاع بودند و گفتند این آقا عالِم است پس به جنگ حسین برویم. 

* یکی از مشکلات امام راحل را در ابتدای نهضت، یأس مردم است که می‌گفتند کاری نمی‌توان کرد،‌ به‌یاد دارم یک بار در مسجد، جوانی آمد و گفت این چه سیاستی است که ما به خیابان‌ها بریزیم و شاه هم ما را بکشد؟ بزرگانی هم بودند که از مبارزه مأیوس شده بودند.

* مشکل دوم امام را تفکر جدایی دین از سیاست است، امام(ره) همه مشکلات را با اعتماد به خدا حل کرد.

* {با اشاره به همراهی مردم با حضرت امام(ره) علی‌رغم همه مشکلات اقتصادی}: مردم شاه را بیرون کردند و آقا شدند. امروز اگر بخواهیم آقا بمانیم باید این راه و مقاومت را ادامه دهیم و پیروی از رهبری را ادامه دهیم و باورمان باشد که رمز عزّت ما ولایت است.

* امام بزرگوار و رهبر عزیز در هر مرحله، بینی آمریکا را به خاک مالیدند و ابهت آمریکا را شکستند، تشییع پیکر شهدای مقاومت و موشک‌باران پایگاه آمریکایی در عراق را بهت آمریکا شکسته شد و این چیز کمی نیست. بسیاری از کشورهای اروپایی در برابر آمریکا، خاضع و کوچک و نوکر شدند، امّا قدرتی که در برابر آمریکا ایستاد قدرت اسلام و ایران بود.

* {با اشاره به طرح معامله قرن آمریکا}: آمریکا توطئه جدیدی را شروع کرده و باز هم بینی‌اش به خاک مالیده می‌شود. آمریکایی‌ها نگویند «معامله قرن»؛ بگویند رسوایی قرن، ذلّت قرن، خیانت قرن. کدام معامله؟ طرف معامله کیست؟ شما جنایتکاران نشسته‌اید با اسرائیل و چند کشور خودفروخته، یک تصمیم گرفته‌اید؛ لعنت خدا بر شما و تصمیم‌تان.

* امروز فریاد آزادیخواهان از توطئه معامله قرن بلند است، آمریکا هر روز ننگ جدید و جنایتی نو می‌آفریند. به آمریکا می‌گوییم یقیناً این آرزو را به گور خواهی برد و هم‌اینک مشت‌های گره‌کرده آزادی‌خواهان جهان متوجه توست و همه می‌گویند مرگ بر آمریکا.

* محمود عباس می‌گوید «این‌ها قدس را فروختند قدس که فروشی نیست». این معامله نبود این توطئه و خیانت بود و ملت فلسطین حتما این را رد خواهد کرد.

* ما تروریسم نیستیم و اهل مبارزه با تروریسم هستیم. این معامله ننگ حامل خیانت‌های شماری از سازمان‌های عربی است. هیچ معامله‌ای نمی‌تواند حقوق فلسطینی‌ها را در سرزمین خودشان پایمال کند. آقای ظریف می‌گوید این یک کابوس در منطقه است و این طرح را آمریکا به رژیم صهیونیستی اعطا کرد و خواستار کنار گذاشتن مقاومت شده است.

* آمریکا هر روز ننگ جدیدی می‌آفرینی و جنایت نویی مرتکب می‌شوی و این آرزو را به گور خواهی برد و هم‌ اینک مشت‌های گره کرده آزادی‌خواهان جهان متوجه توست و همه می‌گویند مرگ بر آمریکا. از شهادت برادر عزیزمان مدتی گذشته اما من باز دریغ می‌دانم که نام ایشان را در خطبه نبرم، این تشییع جنازه یک امر شبه معجزه‌ای بود. این چه بود؟ این را باید تحلیل کرد. تحلیل‌گران در این مورد کتاب بنویسند.

* شهید سلیمانی دل مردم را به دست آورد. چطور به دست آورد؟ دل‌ها با چه کسی است؟ دوست چه کسی هستند و دشمن چه کسی هستند؟ هرکس خدمت کند و به داد مظلوم برسد و نیکی کند مردم او را دوست دارند. شهید حاج قاسم این صفات را در حد اعلا داشت. نزدیکی کربلا محلی است به نام آمرلی و شهید سلیمانی متوجه شد اینجا خانواده‌های شیعی هستند و داعش ملعون آنجا جنایت می‌کند و گفت باید نجات دهم و برنامه ریخت همه شیعیان را از آنجا خارج کرد. شهید سلیمانی یادم هست در سخنی می‌گفت این داعشی‌ها بچه‌ها را سر می‌برند و او را روی پلو می‌گذارد و به مادرش می گوید بخور.

* من فکر می‌کنم ولو شهید سلیمانی شهید شده اما روح سلیمانی آمریکا را رها نمی‌کند. آدم‌های خوب را مردم دوست دارند و از آدم‌های بد متنفر هستند. عشق به امام(ره) و رهبر اینگونه است. نماز جمعه آن هفته را دیدید؟ این نماز را من و دیگران می‌خوانیم و خبری از آن جمعیت نیست. مسئولان کاری کنید که مردم شما را دوست بدارند و در فکر و غم مردم باشید.

* {با اشاره به انتخابات مجلس یازدهم}: خطاب به مردم می‌گویم بدانید خداوند شما را فرمان داده که امانت‌ها را به صاحبان آن بدهید. کسی که در امانت خیانت می‌کند امانت را به او ندهید. بیدار باشید. همینطور لیستی را نگاه نکنید که از این چند تن خوشمان می‌آید پس رای دهیم و از این چند نفر خوشمان نمی‌آید پس رای ندهیم. ببینید می‌خواهد خدمت کند یا جیب خودش را پر کند و نزدیکان خود را در پست‌ها بگذارد. وظیفه شورای نگهبان این است که افراد صالح کاندید شود و شورای نگهبان اگر در این زمینه کوتاه بیاید به مردم جفا کرده است.

* گول شعارها را نخورید. افرادی که شایستگی ندارند برای اینکه به مجلس بروند وعده می‌دهند. ببینید متدین است یا نه. شعارها را گوش ندهید. ما از شعار خسته شدیم. در شناخت افراد سعی کنید. اگر خودتان می‌توانید که افراد را بشناسید، و اگر نمی‌توانید از افرادی که اعتماد دارید سوال کنید. لیستی هم رای ندهید و ‌تک‌تک را بشناسید. افراد دینداری که سابقه درخشان دارند انتخاب کنید. بسیار مهم است سر صندوق‌ها حضور پیدا کنید. این میدان جنگ است. خدا نکند مطلع شویم که عده کمی شرکت کرده‌اند. اگر از هرکس گله دارید فعلا برای رضای خدا همه را کنار بگذارید و پای صندوق بروید و این حضور حداکثری دشمن را مایوس می‌کند.

* {خطاب به کسانی که در نهایت برای حضور در مجلس انتخاب می‌شوند}: بعد از آنکه انتخاب شدید این نصیحت‌ها را عمل کنید. بدانید که امانت است. صندلی مجلس چهارسال امانت در دست شماست. روز قیامت از خویشان و امانات از شما سوال می‌کنند. خداوند با تاکید می‌فرماید که با نعمت‌ها چه کردید. تمام سعی‌تان این باشد که قوانین مطابق اسلام باشد. از مرجع خود سوال کنید که آیا اسلامی هست یا نیست. در تصویب قوانین استفتاء وسع کنید.

* یادم هست زمانی که مجلس بودم آقایی کنار من بود به جای اینکه گوش کند به نامه‌های حوزه انتخابیه خود رسیدگی می‌کرد و موقعی که زمان رای دادن می‌شد می‌گفت آیا رای بدهم؟ انشاالله افراد خوب و شایسته‌ای انتخاب شوند. قانونی وضع کنید که جوان‌ها به سادگی بتوانند ازدواج کنند. در وضع قوانین سیاست‌های کلی نظام را مراعات کنید. انشالله خداوند به شما مردم توفیق دهد که خوب انتخاب کنند و پس از آن به انتخاب شوندگان توفیق دهد که خدمت کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.