حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به رونمایی از طرح معامله قرن از سوی آمریکایی‌ها، اظهار داشت: ترامپ اقدامی که در آمریکا علیه سرخپوست‌ها انجام شد را در قبال فلسطینی‌ها تکرار کرد که این موضوع نشان از ذات ماجراجویانه ترامپ دارد.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه اگرچه ترامپ می‌گوید در پس طرح معامله قرن، فلسطینی‌ها برای خود سرزمینی خواهند داشت اما این طرح آپارتاید جدید است، اظهار داشت: با طرح ترامپ اسرائیلی به وجود می‌آید که همه ابزارهای قدرت، حاکمیت و برتری را در اختیار دارد و می تواند هر اقدامی را انجام دهد و از آن سو فلسطینی شکل می‌گیرد که همه پیشینه تاریخی خود را از دست داده و کشوری می‌شود که تاریخش از روز گذشته شکل گرفته است.

وی با اشاره به ویژگی‌های طرح معامله قرن، اظهار داشت: یکی از ویژگی این طرح این است که به شدت خطرناک است، چون ترامپ به صورت رسمی از نهایت آن چیزی که تاکنون روسای جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا درباره مسئله فلسطین می‌خواستند و انتظار داشتند پرده برداشته است، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در مسئله فلسطین معتقد به ایجاد ضربه فوری و  تسکین تدریجی است.

نماینده اسلام آباد غرب در مجلس با بیان اینکه ترامپ با رونمایی از طرح معامله قرن شرایط جنگ جدیدی را فراهم کرده است، افزود: طرح معامله قرن به شدت ساده‌لوحانه است و خیلی زود شکست آن نمایان می‌شود.

وی با بیان اینکه آرمان‌های مردم فلسطین در طرح معامله قرن دیده نشده است، افزود: چند موضوع تحت عنوان آرمان فلسطین مطرح است که از جمله آنها سرزمین فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس و بازگشت آوارگان است که هیچ کدام از این موضوعات در معامله قرن به آنها اشاره نشده است و عملاً این طرح، طرحی است که فلسطین جدید بدون پیشنه تاریخی را می‌سازد که یک ملت‌سازی جدید در خاورمیانه است.

معامله قرن ظلمی مضاعف به ملت فلسطین است

علی بختیار، ضمن محکومیت طرح معامله قرن بیان کرد: غربی‌ها با دخالت در اوضاع و احوال منطقه خاورمیانه و ارائه طرح معامله قرن به دنبال برهم زدن شرایط منطقه و ظلم مضاعف به ملت فلسطین هستند.

بنابر گزارش ایسنا، وی اظهار کرد: آقای نتانیاهو افتخار می‌کند که آقای ترامپ بیشترین منافع را برای اسرائیل به ارمغان آورده در حالی که بیشترین منافع برای اسرائیل به معنای بیشترین ظلم به مردم فلسطین است. اعراب و کشورهای خاورمیانه باید بدانند که آمریکا صرفا برای تامین منافع خود به دنبال حمایت از اسرائیل است.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس تصریح کرد: منافع و امنیت مردم منطقه زمانی تامین می‌شود که آمریکایی‌ها در اوضاع منطقه دخالت نداشته باشند. چهره آمریکایی‌ها برای مردم جهان سال به سال شفاف‌تر از قبل می‌شود. ایران به جهان نشان داد که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند. قبل از برجام شاید خیلی از کشورها این را باور نمی‌کردند اما امروز همه شاهد رفتارهای خلاف عرف بین الملل آمریکایی ها هستند.

طرح معامله قرن محکوم به شکست است

کمال دهقانی، با محکومیت طرح معامله قرن گفت: موضوع معامله قرن چیز جدیدی نیست، شاید بسیاری از کشورها منتظر بودند تا ببنیید موضوع ترامپ از رونمایی از طرح معامله قرن چیست حال این‌که این موضوع برای جمهوری اسلامی ایران مشخص بود ما دیدگاه‌های آمریکا در مورد سرزمین‌های اشغالی را می‌دانیم.

بنابر گزارش ایسنا، وی یادآور شد: آمریکا از سالیان گذشته از زمان کمپ دیوید تا اسلو در قالب میانجیگری وارد میدان می‌شد اما بعد مسیر را به سمت سازش می‌کشاندند. سازش به معنای چشم‌پوشی از سرزمین فلسطین، حقوق مسلمانان و حتی کشورهای عربی و زیر پا گذاشتن قطعنامه‌های شورای امنیت درباره رژیم صهیونیستی است، همان قطعنامه‌های که در مواردی آمریکا آن را تایید کرده است. به خصوص این شامل قطعنامه‌ای مربوط به سال ۱۹۸۹ می‌شود که در آن از رژیم صهیونیستی خواسته شده سرزمین‌های اشغالی را ترک کنند.

رئیس کمیته امور خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «طرح معامله قرن محکوم به شکست است» گفت: امروز روزی است که باید کشورهای اسلامی اختلافات را کنار گذاشته و آگاه باشند که وارد جنگ جدیدی شده‌ایم که آمریکا و رژیم صهیونیستی در سایه اختلافات مسلمانان به آن دامن می‌زند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.