«مایک پمپئو» با انتشار پیامی در توییتر نوشت: انگلیس با تصمیم گیری خطیری در آستانه راه اندازی پروژه(۵جی)  روبروست.

وی ضمن بازنشر توییت رئیس کمیته پارلمانی امور خارجی در همین رابطه تصریح کرد؛ تنها ملت‌هایی که از داده‌های خود محافظت می کنند دارای اقتدار و حق حاکمیت هستند.

پیش از این تام توجندهات رئیس کمیته پارلمانی امور خارجی انگلیس در توییتر نوشته بود: اقتدار به این معناست که حفاظت از داده‌ها به اندازه سرزمین ارزشمند و حائز اهمیت است.

وی افزود: ما بایستی تصمیم بگیریم که با چه کسی می خواهیم فناوری خود را تقسیم کنیم و روی چه موضوعی سرمایه گذاری کنیم. رئیس کمیته پارلمانی امور خارجی انگلیس سپس هشدار داد که هزینه تصمیم گیری اشتباه در این زمینه بعدا ظاهر خواهد شد.

شورای امنیت ملی انگلیس قرار است فردا (سه شنبه) درباره مشارکت هوآوی در پروژه راه اندازی اینترنت پرسرعت نسل پنجم این کشور تصمیم‌گیری کند.

منابع خبری انگلیس پنجشنبه گذشته از چراغ سبز دولت این کشور با فعالیت محدود هوآوی در این پروژه خبر دادند.

مقام‌ های انگلیس تاکنون بصورت رسمی این مطلب را تائید نکرده‌اند اما یک رسانه‌ انگلیسی به نقل از دو منبع موثق عنوان کرد که در جلسه چهارشنبه گذشته با حضور مقام‌های بلند پایه و امنیتی انگلیس بحث همکاری محدود با هوآوی مطرح و به اجماع رسیده است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا جمعه گذشته در گفت و گوی تلفنی با نخست وزیر انگلیس هشدار داد که در صورت موافقت دولت لندن با طرح همکاری هوآوی، راه دو کشور در حوزه امنیت ملی از هم جدا می‌ شود.

به گزارش ساندی تایمز، دونالد ترامپ به بوریس جانسون پیشنهاد کرده که دو کشور با همکاری یکدیگر خلاء هوآوی را پر کنند اما طرف انگلیسی معتقد است که چنین کاری پر هزینه و زمان‌ بر خواهد بود.

همزمان  «استیو منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا روز شنبه در سخنانی که به تعبیر رسانه‌های انگلیسی سیاست چماق و هویج تفسیر شده، پیشنهاد کرد که اگر طرف انگلیسی از همکاری با هوآوی صرف نظر کند قراردادهای تجاری قابل توجهی در انتظار دو کشور خواهد بود.

همچنین سه سناتور ارشد آمریکا در اقدامی بی سابقه به شورای امنیت ملی انگلیس نامه نوشته‌ و خواسته‌اند که این کشور از مشارکت هوآوی در حوزه ارتباطات این کشور پرهیز کنند. آنها در این نامه هشدار داده اند که این تصمیم رابطه ویژه دو کشور را تحت‌ الشعاع قرار خواهد داد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در یکسال اخیر، تقابل تجاری بزرگی علیه چین به راه انداخته که دامنه آن همچنان درحال گسترش است.

وی پس از اعمال چندباره تعرفه‌های مختلف بر میلیاردها دلار کالاهای وارداتی از چین آن هم با توجیه سود یک طرفه پکن از صادرات به آمریکا و زیان تولیدکنندگان ایالات متحده، به سراغ غول اینترنتی و مخابراتی چین یعنی هوآوی رفت تا از گسترش حضور آن در عرصه فناوری جهان جلوگیری کند.

رئیس جمهوری آمریکا به بهانه جاسوسی شرکت مخابراتی هواوی از کاربرانش، ضمن بستن بازارهای آمریکا روی محصولات و خدمات این شرکت چینی، از متحدان خود بویژه اروپا خواست واشنگتن را در این تحریم هوآوی همراهی کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.