«حسن الکعبی» گفت که در چند روز گذشته توافق هایی میان نیروهای سیاسی برای انتخاب نخست وزیر جدید حاصل شده است.

وی اضافه کرد که پس از مشخص شدن سازو کارهای انتخاب، انتصاب رئیس دولت جدید خیلی زود انجام خواهد شد.

الکعبی ادامه داد: پس از توافق در مورد سازوکارهای انتخاب، «برهام صالح» سریع گزینه مورد نظر را برای تشکیل دولت انتقالی به پارلمان معرفی خواهد کرد.

«فاضل الفتلاوی» معاون اتحاد الفتح نیز روز گذشته فاش کرد که نامزد نخست وزیر در ۴۸ ساعت آینده مشخص خواهد شد، فردی که مورد رضایت و توافق همه طرف ها خواهد بود.

وی گفته بود که جناح های سیاسی و رییس جمهوری باید به تظاهرکنندگان پیام اطمینان خاطر دهند که یک شخصیت مستقل و غیر بحث برانگیز معرفی خواهد شد.

الفتلاوی اظهار کرد که در ۴۸ ساعت آینده پرونده نخست وزیر مشخص می شود و رییس جمهوری شخصیتی که مورد رضایت و توافق همه احزاب و تظاهرکنندگان است را می کند.

از زمان استعفای «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در حدود دو ماه پیش و با وجود پایان مهلت قانونی، اختلاف نظرهای درون و بیرون از پارلمان این کشور سبب شده که موضوع انتخاب جایگزین نخست وزیر مستعفی به یکی از مسایل عمده و پیچیده سیاسی چند سال اخیر عراق تبدیل شود.

تاکنون در چند مرحله گزینه نخست وزیری عراق برای تشکیل دولت انتقالی و فراهم سازی انتخابات پیش از موعد تا آستانه معرفی شدن پیش رفته، اما در دقایق پایانی به دلیل برخی فشارها و اختلافات گروهی و حزبی این رویداد محقق نشده است.   

«محمد الخالدی» رئیس فراکسیون «بیارق الخیر» در پارلمان عراق نیز امروز (یکشنبه) خبر داد که «برهم صالح» تا پس فردا (سه شنبه) نخست وزیر جدید را معرفی خواهد کرد.

وی اعلام کرد که نیروهای سیاسی عراق برای معرفی نامزد جدید به توافق رسیده اند و تا دو روز آینده نخست وزیر جدید معرفی خواهد شد.

 الخالدی می گوید که ابتکاری برای حل بحران نامزد نخست وزیر میان همه طرف ها انجام گرفته است و دو روز دیگر، رییس جمهورس فرد مورد نظر را برای تشکیل دولت جدید معرفی می کند

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.