احمد مازنی، نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوالی درباره تاثیر رد صلاحیت افرادی که در انتخابات می‌توانستند افکار عمومی را مدیریت کنند گفت: در مقابل شعار فشار حداکثری دشمن، ما باید شعار مقاومت حداکثری و مشارکت حداکثری را داشته باشیم، که هر ۲ مورد هم مستلزم جلب اعتماد عمومی است و به سرمایه اجتماعی نیاز دارد.

او ادامه داد: اگر بخواهیم در مقابل دشمن مقاومت و از خون سردار شهید سلیمانی پاسداری و صیانت کنیم و انتقام خون شهدا را بگیریم، جامعه باید به ما مسئولان اعتماد کند. بنابراین هر حرکتی که منجر به کاهش اعتماد عمومی شود حتماً به ضرر راهبرد مقاومت حداکثری خواهد بود.

این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم اعتماد مردم به مسئولان گفت: مشارکت حداکثری نیازمند اعتماد است. مشارکت حداکثری زمانی محقق می‌شود که مردم احساس کنند نمایندگان‌شان در میان نامزدها هستند. هرچه تعداد نامزدهای جریان‌های گوناگون بیشتر باشد زمینه مشارکت بیشتر فراهم می‌شود. اگر خدایی ناکرده با تنگ‌نظری برخورد شود مشارکت هم کاهش می‌یابد.

مازنی تاکید کرد: ما می‌توانیم به حضور مردم در خیابان‌ها، تظاهرات و تشییع جنازه‌ها استناد کنیم؛ به اینکه ملت پشتیبان جمهوری اسلامی، نظام و رهبری است و از تمامیت ارضی کشور و کیان ایران حمایت می‌کند. اما هیچ‌کدام از این تجمعات به اندازه انتخابات نمی‌تواند تاثیر داشته باشد. چون انتخابات سرشماری است و به تعداد افرادی که رأی می‌دهند شمارش می‌شود. بنابراین مهم نیست چه کسی و کدام جناح رأی می‌آورد بلکه مهم این است که مشارکت بالا باشد.

رد صلاحیت برخی نامزدها که جنبه سیاسی دارد ناشی از سوءتفاهم است

او ادامه داد: مشارکت بالای مردم در انتخابات صرفاً مساله‌ای داخلی نیست، بلکه موضوعی بین‌المللی است و با مشارکت بالای مردم، همه تحت تاثیر این حضور قرار می‌گیرند. رد صلاحیت و عدم احراز برخی از نامزدهایی که ثبت‌نام کردند حتماً ناشی از سوءتفاهم است. باید حداقل به نامزدهایی که بر اساس مستندات قانونی رد شده‌اند دلایل را اعلام کنند. اما آنهایی که رد صلاحیت‌شان جنبه سیاسی دارد ناشی از سوءتفاهمی است که برای هیات نظارت در این مرحله به وجود آمده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: از عزیزانی که با پاسخ عدم احراز یا عدم تایید صلاحیت روبه‌رو شده‌اند خواهش می‌کنم حتماً اعتراض‌شان را در زمان قانونی ارائه دهند که در هیات مرکزی نظارت رسیدگی شود. بعد از هیات مرکزی نظارت هم اگر نتیجه نگرفتند، به شورای نگهبان اعتراض کنند. تفاوت اصلاح‌طلبان با دیگران در این است که به قانون احترام می‌گذارند و به مر قانون عمل می‌کنند. قانون‌مداری ایجاب می‌کند کسانی که پاسخ مثبت دریافت نکرده‌اند در زمان قانونی اعتراض کنند.

هیات مرکزی نظارت و شورای نگهبان نگذارند با سوءتفاهم، شخصیت‌های تاثیرگذار کشور و مجلس رد صلاحیت شوند

او خطاب به شورای نگهبان گفت: از هیات مرکزی نظارت و شورای نگهبان تقاضا می‌کنم مدیریت کنند و نگذارند با سوءتفاهم شخصیت‌های تاثیرگذار کشور و مجلس رد صلاحیت شوند. مردم از اینکه فضایی فراهم شود که افراد منتقد و کسانی که نگاه متفاوت دارند در میان نامزدها باشند خوشحال می‌شوند.

اگر مردم به خاطر رد صلاحیت‌ها احساس کنند که انتخابات آزاد نیست ما هزینه خواهیم داد

مازنی در پایان گفت: در یک انتخابات آزاد کم‌هزینه‌ترین کار را برای ارتقای سرمایه‌های اجتماعی و حل مشکلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی انجام دهیم. اگر مردم به دلیل رد صلاحیت‌ها احساس کنند که انتخابات آزاد نیست هزینه‌ای خواهیم داد که قابل جبران نیست. در حال حاضر توپ در زمین هیات مرکزی نظارت است که به اعتراضات دقیق رسیدگی کند و در مرحله بعد در زمین شورای نگهبان خواهد بود که باید مدیریت کند تا ان‌شاءالله با کمترین هزینه، بیشترین بهره را از انتخابات دوم اسفندماه ببریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.