رییس کل بانک مرکزی سه شنبه شب با حضور در یک گفت وگوی زنده تلویزیونی به تشریح سیاست‌های پولی و ارزی برای تقویت اقتصاد پرداخت و افزود: الان وقت آن است که برای کنترل بازار پول اقدام کنیم و می‌توانیم برای کنترل تورم و هدف گذاری آن اقدام کنیم.

وی در ابتدای این برنامه با تسلیت شهادت سردار سلیمانی و حادثه هواپیما اظهار کرد: بیشتر کشورها کنترل نقدینگی و تورم را از طریق عملیات بازار باز انجام می‌دهند، ما تحت تاثیر عوامل اقتصادی می‌توانیم تورم انتظاری را پیش بینی کنیم، بنابراین می‌توان سود کوتاه مدت بانکی را هدف گذاری کرد و از طریق خرید و فروش اوراق خزانه داری کل کشور بر بازار پول تاثیربگذاریم. 

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: به هر حال این سیاست نیاز به لوازم دارد و نباید بازار اوراق کم عمق باشد اما این بازار الان کم عمق است و باید کمک کنیم که عمق آن بیشتر باشد و هنوز خرید و فروش و میزان آن کم است و بدهی‌ها هنوز قابل نقد شدن نیست این در حالی است که همه جای دنیا بدهی‌ها در بازار سرمایه  خرید و فروش می‌شود و مواقعی نرخ این اوراق بر اقتصاد تاثیر گذار است.

همتی ادامه داد: یکی دیگر از لوازم این است که بانک‌ها از ناترازی بیرون بیایند و از طریق خرید و فروش اوراق ما می‌توانیم با تهیه کانال نرخ سود که حاشیه بالا و پایین دارد جهت گیری کنیم و نرخ سود هدف باید پیش بینی شود. ما تقریبا بیش از یکسال است روی این کار می‌کنیم و مصوبات شورای فقهی، مجلس و شورای پول و اعتبار را گرفتیم و همکاران را به کشورهای دیگر فرستادیم. افراد دوره دیدند و اساتید پاکستان را آوردیم و با بورس نیز هماهنگی شد و الان کار پرده برداری شد.

وی افزود: نرخ سود سپرده اکنون یک مقدار تعادل پیدا کرده و سود بین بانکی حدود ۱۸.۵ درصد است و سال گذشته ۲۰.۵ درصد بود و الان دو واحد درصد کاهش یافته و  بالای ۲۰ درصد وجود ندارد. این سیاست یک شبه نیست و یک محصول یکساله است و ما می‌خواهیم اول این ابزار را همه همکاران ما کار کنند. فردا اولین حراج این اوراق را داریم و بانک‌ها پیشنهادات خود را به بانک مرکزی دادند و به تدریج بازار آگاهی پیدا می‌کند و اوراق پیش بینی شده دولت در بودجه سال آینده در بازار عرضه می‌شود و نرخ این اوراق نباید بی جهت در بازار بالا برود. الان نرخ حدود ۲۱.۵ درصد است و بین بانکی نیز ۱۸.۵ درصد است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: چیزی که اتفاق می‌افتد دولت در بازار اولیه اوراق خود را عرضه می کند. ما در این قضیه جدی هستیم و در اوج فشار رشد نقدینگی را نگاه کنید، انتظارات ابرتورم مطرح می‌شد اما میانگین نقدینگی را در حدود یک دهه گذشته نگه داشتیم و نگذاشتیم رشد کند. دولت الان حمایت می‌کند و بانک مرکزی وقتی در این زمینه مقاومت می‌کند به دولت و مردم کمک می‌کند و اجازه نمی‌دهیم نقدینگی بی جهت بالا برود. نسبت بدهی‌های دولت به GDP در کشور ما ۳۲ درصد است و در کشورهای پیشرفته تا ۲۰۰ درصد هم است و دولت در شرایط دشوار اوراق منتشر می‌کند و این کار را می‌تواند انجام دهد. بنابراین بانک‌های مرکزی تنها از بانک‌ها می‌تواند بخرد و خرید مستقیم از خزانه مطرح نیست.

وی تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم از این بابت نقدینگی و تورم لطمه بخورد و شرایط کشور دشوار است و با اقدامات صورت گرفته خیلی از مشکلات حل می‌شود. دولت منابع دیگری نیز برای کسب درآمد دنبال می‌کند.

همتی در ادامه این برنامه افزود: در ٩ ماهه امسال بانک‌ها ٦٢٦ هزار میلیارد تومان وام داده‌اند. تنها ٧٥٠ هزار نفر ٢٤ هزار میلیارد تومان وام ازدواج گرفته‌اند.

او گفت: بانک‌ها ٨٣٠٠ میلیارد تومان در این مدت به ٨٧١ شرکت دانش بنیان وام داده‌اند. همچنین بنگاه‌های کوچک و متوسط ٢٨ هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفته اند.

رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه ٧١ درصد تسهیلات صنعت برای تامین سرمایه در گردش بوده است، خاطرنشان کرد: این تسهیلات باید سر سال تسویه شود. در ٩ ماهه امسال ١٠ هزار میلیارد تومان برای اشتغال پایدار پرداخت شده است.

همتی ادامه داد: در این مدت ٨٥ هزار نفر از سوی کمیته امداد و ٧٥ هزار نفر از سوی سازمان بهزیستی با تسهیلات دریافتی توانمند شده‌اند.

رییس کل بانک مرکزی گفت: ٩٠ درصد تامین مالی اقتصاد توسط بانک‌ها انجام می‌شود. البته برخی از بانک‌ها نیز تخلفاتی داشته‌اند که با هیات مدیره آنها برخورد کرده‌ایم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.