به گزارش العربیه که این نشست را به صورت مستقیم پوشش می‌داد، یک نماینده پارلمان اروپا خطاب به الجبیر گفت: شما وعده آزادی بیان در عربستان سر می‌دهید، درحالی که همزمان زنان زیادی در بازداشتگاه‌های سعودی در زندان هستند که یکی آنان "سمر البدوی" است که به جرم فعالیت انسانی در حبس قرار دارد.

این نماینده اروپایی افزود: موضوع دیگر، بحران انسانی در یمن است که عربستان باید مسؤولیت این بحران که منجر به ایجاد یک جنگ داخلی شده است، برعهده گیرد.

وی ادامه داد: مسأله دیگر موضوع عاملان قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی در استانبول است. محاکمه برخی از افراد نیز به تازگی آغاز شده است، اما ما می‌دانیم که برخی افراد اتهاماتی به آنان زده شده است که دولت ریاض باید در این خصوص پاسخگو باشد.

نماینده دیگری افزود: آخرین گزارش از عربستان حکایت از آن دارد که این کشور چهار تن را به خاطر ابراز عقیده بازداشت کرده، همچنان که سعودی اخیرا ۱۸۰ نفر شامل ۱۹ تبعه خارجی را اعدام کرده است.

این نماینده خطاب به الجبیر گفت که البدوی همچنان در پشت میله‌های زندان قرار دارد و سعودی بداند که ما در برابر این اقدامتش سکوت نخواهیم کرد و اینک توپ در زمین این کشور قرار دارد.

یک تن از نمایندگان زن نیز در این نشست خطاب به الجبیر افزود: عربستان ۲۲ زن را به اتهام آن که آنان مخل امنیت سعودی هستند، بازداشت کرده است که ۲تن از آنان در زندان‌های انفرادی قرار دارند.

وی خواستار پاسخگویی عربستان درباره شکنجه زندانیان بویژه زندانیان زن در بازداشتگاه‌های این کشور شد.

الجبیر روز سه‌شنبه در پارلمان اروپا حاضر شد و به پرسش برخی از نمایندگان این نهاد اروپایی پاسخ داد.

بدنبال بازداشت شماری از فعالان حقوق بشری که مقام‌های سعودی ۱۵ ماه می ۲۰۱۸ (۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷) بازداشت کردند،چندی پیش ۵۰ سازمان بین‌المللی حقوق بشری خواستار نظارت بر اقدامات عربستان و رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در این کشور شدند.

نهادهای مدافع حقوق بشر اعلام کرده‌اند که بیشتر فعالان سعودی بازداشت شده را زنان تشکیل می‌دهند که از آن جمله می‌توان به «لجین الهذلول»، «عزیزة الیوسف»، «إیمان النفجان»، «هتون الفاسی»، «أمل الحربی» «نوف عبدالعزیز»، «میاء الزهرانی» و «نسیمة الساده» اشاره کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.