به گزارش خبرگزاری ملی لبنان دیاب طی مراسم ویژه ای در کاخ بَعَبدا در شرق بیروت، با حضور «نبیه بری» رییس مجلس، فهرست اعضای هیات وزیران جدید لبنان را برای گرفتن تاییدیه و امضای «میشل عون» رییس جمهوری این کشور، تقدیم وی کرد.

بر خی رسانه های لبنان از جمله پایگاه خبری لبنان ۲۴، نام وزارتخانه ها و سهم طایفه های گوناگون مسیحی و مسلمان لبنان در دولت جدید را به شرح زیر اعلان کردند:

مسیحیان مارونی: ۴ وزیر (امور خارجه، دادگستری، کار ، توسعه اداری)

مسیحیان ارتدوکس: ۳ وزیر (انرژی یا نیرو، دفاع ، خدمات وحمل و نقل عمومی)

مسیحیان کاتولیک : ۲ وزیر (حفظ محیط زیست و اقتصاد)

مسیحیان ارمنی: یک وزیر (ورزش و جوانان)

مسلمانان سنی: ۴ وزیر (نخست وزیر یا رییس دولت، وزارت کشور، تربیت و آموزش عالی، ارتباطات)

مسلمانان شیعه: ۴ وزیر ( دارایی ، بهداشت، صنعت ، کشاورزی)

مسلمانان دُروزی: ۲ وزیر (فرهنگ و اطلاع رسانی، امور اجتماعی و پناهندگان )  

دیاب از شخصیت های اهل سنت، استاد دانشگاه آمریکایی بیروت و وزیر پیشین تربیت و آموزش عالی لبنان پایان آذر ماه گذشته با کسب ۶۹ رای، بیشترین آرای نمایندگان مجلس ملی این کشور را به دست آورد و به عنوان «نامزد پست نخست وزیری» مامور تشکیل کابینه شد.

اعضای کابینه توافق کرده اند که گرایش های قومی، طایفه ای و جناحی را در عملکرد حرفه ای خویش دخالت نمی دهند و تمرکز و کوشش آن ها متوجه نجات اقتصاد تضعیف شده و بحران زده ی لبنان خواهد بود.

کاهش حقوق و قدرت خرید کارمندان و بازنشستگان، افزایش مالیات ها، کاهش ارزش پول ملی، توقف ورود دلار به لبنان، فرار سرمایه ها و نخبگان، کسری ۳۰ درصدی بودجه سراسری، بدهی بالای خارجی، کمبود سوخت، ساختار طایفه ای و گسترش فساد حکومتی از جمله علت های بحران و جنبش اعتراضی لبنان است.

شماری از معترضان سه شنبه شب در میدان های الشهداء ، ریاض الصلح و النجمه در مرکز بیروت در مخالفت با تشکیل کابینه ی جدید تجمع کردند و علیه حسان دیاب شعار دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.