به گزارش شبکه سی ان بی‌سی، «چاک شومر» رییس اقلیت دموکرات‌های مجلس سنای آمریکا با انتقاد از برنامه جمهوریخواهان برای برگزاری دادگاه استیضاح ترامپ گفت، پیشنهادهای اصلاحی در مورد روند استیضاح رییس جمهوری امریکا که قرار است بعد از ظهر سه شنبه به وقت محلی آغاز شود، ارائه می‌کنم.

شومر در کنفرانس خبری افزود: اولین پیشنهاد این است که اسناد کاخ سفید در خصوص اتهامات ترامپ به مجلس سنا و جلسه استیضاح ارائه شود.

وی افزود: این اسناد شامل متن جلسات و تماس‌های ترامپ و رییس جمهوری اوکراین و همچنین سوابق ایجاد و یا دریافت شده توسط پرسنل کاخ سفید در مورد تصمیم ارائه کمک‌های نظامی واشنگتن به کی‌یف است.

میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سنای آمریکا روز سه شنبه جدول زمانی ارائه کرد که براساس آن مدیران مجلس نمایندگان آمریکا و تیم حقوقی مدافع ترامپ فقط در دو مقطع (در مجموع ۲۴ ساعت) برای اقامه دعوا و مباحث اولیه در طرح استیضاح دونال ترامپ در سنا زمان خواهند داشت. دموکرات‌ها معتقدند این دو مقطع ۲۴ ساعته برای ارائه و بدست آوردن اطلاعات لازم، کوتاه و ناکافی است.

در همین حال دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا این اقدام مک‌کانل را تلاشی برای کتمان کردن سوءمدیریت ترامپ توصیف کردند. چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات‌ها در سنا این جدول زمانبندی را" رسوایی ملی" خواند.

شومر افزود: آشکار است که مک‌کانل تصمیم گرفته تا دسترسی به شاهدان و اسناد بسیار سخت‌تر شود. این چیزی نیست جز رسوایی ملی.

مک کانل اعلام کرده است که این ۲۴ ساعت طی دو روز انجام می‌شود. پیش از این در روند استیضاع بیل کلینتون رییس جمهوری اسبق آمریکا این روند طی چهار روز انجام شد.

اعضای سنای آمریکا روز سه شنبه جدول زمانی اعلام شده از سوی مک کانل را بررسی خواهند کرد.

روند استیضاح ترامپ پس از افشای تماس تلفنی او با ولودومیر زلنسکی رییس‌ جمهوری اوکراین و فشار بر او برای تحقیقات درباره جو بایدن نامزد رقیب در اوایل مهرماه آغاز و سوم مهرماه متن کامل آن منتشر شد. این متن در پنج صفحه مربوط به مکالمه ۲۵ جولای (سوم مردادماه) بود. به دنبال این افشاگری تا پنجم مهرماه، ۲۱۹ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از مجموع ۴۳۵ نفر، رای به استیضاح ترامپ دادند.

پس از آن با توجه به ساز وکار نا مشخص سنای آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهان حامی ترامپ قرار دارد، رییس مجلس نمایندگان از ارسال پرونده استیضاح به سنا برای تشکیل محکمه خودداری کرد. خواسته دموکرات‌ها این بود که سنای آمریکا باید برخی از حلقه‌های نخست ماجرای "اوکراین گیت" را برای ادای شهادت فرا بخواند که یکی از آن‌ها جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.