پنج شنبه گذشته مفاد اتهامات پرونده استیضاح ترامپ در صحن سنا توسط آدام شیف سرپرست هفت دادستان مجلس نمایندگان قرائت شد و پس از آن، رئیس دیوان عالی آمریکا جان رابرتس ریاست محکمه را با ادای سوگند به وفاداری به قانون اساسی و قضاوت بی طرفانه برعهده گرفت.

حال قرار است تا دقایقی دیگر نخستین روز این محکمه برگزار شود و سومین رئیس جمهوری استیضاح شده آمریکا محاکمه شود.

سوء استفاده از قدرت و کارشکنی در تحقیقات کنگره دو عنوان اصلی اتهام دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا است که به پشت گرمی اکثریت جمهوریخواهان در مجلس سنا، به اجلاس اقتصادی داووس رفته است.

میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواهان سنا و متحد رئیس جمهوری ، روز دوشنبه از قطعنامه ای مبنی بر ارائه مقررات اساسی برای محاکمه پرده برداشت.

بر اساس این قطعنامه، مدیران استیضاح مجلس نمایندگان و وکلای کاخ سفید ۲۴ ساعت فرصت طرح مباحث شفاهی دارد و پس از آن دوره ای برای سوالات کتبی در نظر گرفته می شود.

پیش از محکمه، سناتورها باید درباره این قطعنامه رای گیری کنند که با توجه به اکثریت جمهوریخواهان، ۵۱ رای برای تصویب آن دارند و نیازی به آرای دموکرات‌ها و مستقلان نیست.

این مساله البته مانع از ارائه تبصره و اصلاحیه به این قطعنامه نخواهد شد و سناتورها مجازند اصلاحات خود را مطرح کنند.

چاک شومر  رهبر دموکرات‌های سنا گفته است وی درمورد فراخواندن شاهدان و اسناد، اصلاحات متعددی را ارائه می دهد.

در مجلس سنا ۵۳ جمهوری خواه و ۴۷ دموکرات از جمله دو مستقل وجود دارند.

سناتورها می توانند در هر زمان و با اکثریت آرا، درخواست جلسه غیرعلنی را داشته باشند که در این صورت به جز سناتورها، رئیس دیوان عالی و تعداد معدودی از کارکنان سنا، مابقی اعم از هفت عضو مجلس نمایندگان، رسانه‌ها و وکلای کاخ سفید از جلسه خارج خواهند شد و دوربین‌ها هم خاموش می شود.

گفته می شود در جریان استیضاح بیل کلینتون، جلسات غیرعلنی متعددی برگزار شد اما در محکمه ترامپ، بیشتر سناتورها خواستار علنی بودن این جلسه هستند.

در حال حاضر سنا درباره قطعنامه مقررات استیضاح در حال بحث و تبادل نظر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.