«آدام شیف» رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه از محدودیت‌هایی که جمهوری‌خواهان برای محاکمه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در سنا در نظر گرفته‌اند، انتقاد کرد.

شیف که پیش از آغاز رسمی جلسه محاکمه ترامپ، در واشنگتن در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «این روند یک محاکمه منصفانه نیست. این روندی برای یک محاکمه متقلبانه است.»

وی افزود: «این روند نشان می‌دهد که نمی‌خواهید مردم آمریکا شواهد را ببینند. این روندی است که نشان می‌دهد شما می‌خواهید دست در دست رئیس‌جمهور حرکت کنید و به او اجازه دهید که به ایجاد اخلال در روند اقدامات کنگره و مخفی کردن حقایق از مردم آمریکا، ادامه دهد.»

این نماینده ارشد حزب دموکرات همچنین گفت: «البته خوشبختانه ما حقیقت را می‌دانیم و شواهد و مدارک همین حالا هم کاملا متقن است. این شواهد نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور از اختیاراتش سوء استفاده کرده، صدها میلیون دلار از کمک‌ها به متحدی که در جنگ است را نگه داشته تا آن کشور را وادار کند که در انتخابات ما دخالت کند. زمانی هم که گیر افتاد، روند کار کنگره را مختل کرد تا [اقداماتش را] لاپوشانی کند.»

شیف ادامه داد: «این‌ها حقایقی ناگزیر است، هرچند هم که [میچ] مک‌کانل بخواهد این محاکمه را مختل کند.»

مک‌کانل که ریاست اکثریت جمهوری‌خواه سنا را بر عهده دارد، مقررات اجرای محاکمه ترامپ را به سنا ارائه کرده است. بر اساس این طرح که قرار است امروز رأی‌گیری شود، روند محاکمه در ۴ روز برگزار می‌شود که در دو روز نخست، ۱۲ ساعت به تیم رؤسای محاکمه و ۱۲ ساعت به وکلای ترامپ وقت اختصاص داده می‌شود. سناتورها حق همراه داشتن تلفن همراه را نخواهند داشت و شهادت شهود هم پشت درهای بسته ادا می‌شود.

دموکرات‌ها می‌گویند این قوانین موجب می‌شود تا روند محاکمه از دید مردم آمریکا پنهان بماند. با این حال، از آنجا که جمهوری‌خواهان در سنا ۵۳ عضو دارند، انتظار می‌رود طرح قواعد اجرای محاکمه به سادگی در سنا تصویب شود.

ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریتی دموکرات دارد، استیضاح شده و حالا به سومین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا بدل شده که با چشم‌انداز برکناری از طریق محاکمه در سنا روبرو است. با این وجود، اکثریت جمهوری‌خواه سنا، موجب شده تا احتمال موفقیت دموکرات‌ها در برکنار کردن ترامپ، نزدیک به صفر باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.