دکتر «تاکاهیرو آ کاتو» از دانشگاه کیوشو در ژاپن بر اساس مطالعه‌ای اظهار کرد: افزایش مشاهده موارد ابتلا به اختلال هیکیکوموری در سراسر جهان کارشناسان را به این باور رسانده که این مشکل تنها به ژاپن محدود نمی‌شود و مواردی از ابتلا به این اختلال در آمریکا، کره، هنگ کنگ، هند، استرالیا و دیگر کشورهای آسیایی و اروپایی گزارش شده است.

این اختلال که موجب گوشه‌گیری افراد و دوری کردن از جامعه می‌شود آسیب‌های جدی متعددی به سلامت وارد می‌کند و بنابراین، وجود معیارهای تشخیصی جدید برای شناسایی مبتلایان ضروری است.

به گفته این متخصص اولین گام برای مواجه با اختلال هیکیکوموری درک درست آن است. در تعریف هیکیکوموری آمده است این اختلال نوع شدیدی از انزوای اجتماعی است که افراد خود را در خانه حبس کرده و از حضور در جامعه خودداری می‌کنند. این اختلال بیشتر در افراد ۲۰ تا ۲۷ ساله مشاهده می‌شود اما احتمال بروز آن در افراد میانسال نیز وجود دارد.

پزشک بر اساس دفعات حضور فرد در اجتماع و خارج شدن او از خانه، شدت بیماری را تشخیص می‌دهد. همچنین مدت زمان انزوای اجتماعی ممکن است سه تا شش ماه یا بیشتر ادامه پیدا کند. افرادی که در هفته یک، دو یا سه نوبت از خانه خارج می‌شوند به ترتیب به نوع حاد، متوسط و خفیف این اختلال مبتلا هستند و اشخاصی که در هفته چهار نوبت یا بیشتر در اجتماع حضور پیدا می‌کنند جزو افراد هیکیکوموری محسوب نمی‌شوند.

اصطلاح هیکیکوموری هم برای خودِ بیماری و هم برای فردی که دچار آن است، بکار می‌رود. همچنین افراد هیکیکوموری عمدتا مردان مجردی هستند که هنوز با خانواده‌های خود که به لحاظ اجتماعی - اقتصادی وضعیت مطلوبی دارند، زندگی می‌کنند.

افرادی که دچار اختلال هیکیکوموری هستند خود را از تعاملات اجتماعی منع نمی‌کنند اگرچه ارتباط و تعامل اجتماعی آنان بسیار کم است. همچنین در حالی که اضطراب و احساس درماندگی با انزوای اجتماعی مرتبط است افراد مبتلا به هیکیکوموری از بودن در انزوا احساس آرامش دارند. هرچند پس از گذشت مدتی احساس تنهایی و درماندگی به سراغ این افراد می‌آید.

این اختلال در مردان بیش از زنان گزارش می‌شود و اغلب با دیگر اختلالات روان از قبیل اضطراب، افسردگی و اختلال شخصیتی همپوشانی دارد.

فاکتورهای متعددی هستند که می‌توانند در فراگیری فزاینده این بیماری نقش داشته باشند. جهانی‌شدن، افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی و پیشرفت در تکنولوژی از جمله این فاکتورها هستند. در این شرایط کودکان مدت زمان بیشتری را درحالیکه با وسایل الکترونیکی کار می‌کنند در محیط‌های بسته می‌گذرانند. این کودکان و نوجوانان اغلب از مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباطات اجتماعی برخوردار نیستند.

محققان همچنین به وجود شاخص‌های خونی خاصی پی برده‌اند که در تمامی افراد مبتلا به این اختلال وجود دارد. سطح اسید اوریک در مردان و کلسترول خوب در زنان مبتلا به اختلال هیکیکوموری پایین است.  

به گزارش firstpost، به گفته متخصصان حمایت‌ها فردی و خانوادگی از افرادی که دچار اختلال هیکیکوموری توصیه می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.